Norske 14-åringer kan mye om demokrati. Men det er blitt større forskjeller mellom gutter og jenter. Det viser den nye internasjonale demokrati-undersøkelsen.
Den internasjonale demokrati-undersøkelsen ICCS undersøker hva 14-åringer vet om demokratiske og samfunnspolitiske spørsmål.
De skal finne ut hvordan disse borgerne forbereder seg til å bli med i demokratiet i samfunnet.
Forrige gang undersøkelsen ble gjennomført, var i 2009. Da gjorde norske elever det bra i undersøkelsen. De kunne mye om demokrati og hadde gode holdninger til det. Norske elever havnet da på en 5. plass blant de 37 landene som deltok.
Den nye undersøkelsen ble gjennomført i 2016. Rundt 6.000 elever var med. De gikk på 9. trinn og kom fra fra 148 ungdomsskoler i Norge. Undersøkelsen viser at norske elever har fått mer kunnskap om demokrati siden 2009. Norske elever havner også i 2016 på en 5. plass.
– Vi er glade for å se at norske elever har høy kunnskap om demokrati. Og for at dette har økt siden 2009. Over halvparten av norske 14-åringer er nå på det øverste nivået av kunnskap. Dette er langt over det internasjonale snittet, sier Sissel Skillinghaug. Hun jobber i Utdanningsdirektoratet.
Norge gjør det litt svakere enn de andre nordiske landene. Men etter Sverige er Norge det landet i Norden som har hatt størst fremgang. Men fra 2009 har forskjellen mellom kjønnene i Norge økt. Alle elever har gjort det bedre. Likevel har jentene økt sitt forsprang. De kan enda mer enn gutter sammenlignet med sist.