Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Norwegian kan gå konkurs

Regjeringen vil hjelpe fly-bransjen. Men Norwegian får ikke den ekstra støtten de ba om. – Det er som en skikkelig knyttneve i magen, sier selskapet.

Fly-selskapet Norwegian har bedt om flere milliarder i ekstra støtte fra regjeringen.

– Vi har vurdert saken, og bestemt oss for å ikke bruke statens midler til å støtte ett selskap. Det sier nærings-minister Iselin Nybø til NTB.

Luftfarten er inne i en dyp krise på grunn av korona-pandemien. Så langt i år har staten gitt 13 milliarder kroner ekstra til fly-selskapene i Norge.

Regjeringen sa mandag morgen at de kommer med nye tiltak for å støtte luft-farten.

Blant annet foreslår de å gi et betydelig beløp til kjøp av et minimums-tilbud på innenlands flyruter. De vil også utvide ordningen med lånegaranti for luftfarten.

Norwegian og det nye fly-selskapet til Erik G. Braathen har spurt om ekstra støtte. Det skulle være utenom de vanlige ordningene. Begge fikk nei.

Norwegan taper mellom 300 og 500 millioner i måneden, skriver NRK.

– Jeg utelukker ingenting nå. Når det gjelder konkurs, permitteringer, oppsigelser. Det er krevende, det er det ingen tvil om, sier Jacob Schram. Han er konsern-sjef.

Dersom Norwegian går konkurs, vil 2300 ansatte miste jobben. Schram sier det er skuffende at selskapet ikke får ekstra støtte.

– Det oppleves som en skikkelig knyttneve i magen for alle i Norwegian som har kjempet for selskapet. I en tid hvor våre konkurrenter mottar milliard-beløp fra sine lands myndigheter.

Men myndigheter i andre land eier deler av av fly-selskapene. Nybø sier at den norske staten ikke er inne på eiersiden i Norwegian. Derfor ønsker regjeringen heller brede ordninger som treffer alle.

Schram sier at Norwegian bidrar til at 24.000 jobber i landet finnes. Han mener selskapet trenger mer støtte for å komme seg gjennom vinteren.

Nybø sier at å gå inn i Norwegian ville vært for risikabelt.

– Norwegian er et selskap med over 40 milliarder i gjeld. Det å gå inn i et slikt selskap med landets midler vil gi en betydelig risiko, sier hun.

– Nå må de selv se hva de kan klare å få til sammen med dem som er inne i selskapet, legger hun til.

Knut Arild Hareide sier at han forstår at det er en tøff beskjed å få for Norwegian. Han er samferdsels-minister. Likevel mener han også at det ville vært for usikkert å gå inn i selskapet.

– Norwegian har greid å gjøre fantastiske ting tidligere. Slik som for eksempel i vår. Det er et selskap som vi alle har vært stolte av, sier han.

Gjennom en ordning lansert 19. mars, ble fly-selskapene garantert lån fra staten. Lånet er på inntil 6 milliarder kroner. 3 milliarder kroner var rettet mot Norwegian. 1,5 milliarder var til SAS. De siste 1,5 milliarder kronene var rettet mot Widerøe og andre fly-selskaper.

– Vi ønsker å hjelpe til videre. Derfor vil vi kjøpe ruter for én milliard kroner. Vi endrer også tiden de må betale tilbake fra to til tre år. Slik kan vi bidra til at luft-farten kommer seg gjennom dette, sier Nybø.