I seks år har det blitt gravd og bygget ved Oslo Lufthavn. Målet var å gjøre flyplassen større, slik at den kunne ta i mot flere passasjerer.
Nå har lufthavnen blitt nesten dobbelt så stor. Den har fått nye navn på gatene, nye restauranter, nye butikker og store, nye områder. I dag (torsdag) ble flyplassen offisielt åpnet.
– For Norge er det viktig med et velfungerende knutepunkt som Oslo lufthavn, sa Dag Falk-Petersen. Han er konsernsjef i Avinor, som driver flyplassene i Norge.
Pengene Avinor tjener ved Oslo Lufthavn gjør at de kan finansiere andre flyplasser i hele Norge.
Gardermoen har fått en helt ny del og nye gater. Men flyplassen har også fått ny ankomst- og avgangshall. Det er også bygget flere sluser for sikkerhetskontroll. Alt dette gjør at Avinor anbefaler folk som skal reise om å lese skiltene nøye. På den måten går du ikke feil.
Det har kostet 14 milliarder kroner å bygge ut Oslo Lufthavn. Utbyggingen har gitt 21 nye oppstillings-plasser for fly, 117.000 kvadratmeter gulvplass og et helt nytt bagasjeanlegg, skriver nyhetsbyrået NTB.
– Utbyggingen er gjort nesten uten at reisende har merket noe. I byggeperioden er Oslo Lufthavn kåret til Europas punktligste lufthavn tre ganger. Det er vi veldig stolte av, sa Falk-Petersen.
– Norge er avhengig av en velfungerende hovedflyplass. Nå har vi fått en stor, internasjonal flyplass hele landet kan være stolte av. Avinor har god grunn til å være stolte av jobben som er gjort. Det sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i sin tale på åpning.
Oslo lufthavn Gardermoen ble åpnet i 1998. Tallet på passasjerer har siden økt fra 17 til 24 millioner årlig. Nye Oslo lufthavn kan ta i mot 32 millioner reisende hvert år.