Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Samlet inn over 3 millioner kroner

Kristoffer Joner angrep Sylvi Listhaug på Facebook. Et reklamebyrå laget kampanjen, forteller NOAS.

Reklamebyrået Anorak laget kampanjen til Kristoffer Joner.

– Jeg tror ikke det er noen grunn til å føle seg lurt, sier Ann-Margit Austenå til nettstedet nrk.no. Hun er generalsekretær i NOAS.

Skuespiller Kristoffer Joner har fått mye oppmerksomhet. Mandag la han ut et innlegg på nettsamfunnet Facebook. Der skrev han om innvandrings-minister Sylvi Listhaug.

14. november delte Listhaug et innlegg på Facebook. Det var fra avisa New York Times. De hadde skrevet om Norges strenge asylpolitikk.

Saken handlet om en sju år gammel gutt fra Afghanistan. Han hadde bodd i Norge i fire år. Gutten ble tvunget til å reise ut av Norge. Listhaug ba folk om å like og dele innlegget.

Joner skriver at dette gjør ham sint. Han mener at Listhaug fryder seg over andres tragedie. Og at hun ikke har respekt for andre.

Joner ba alle om å like og dele innlegget hans. Han ba også folk om å gi penger til NOAS. Det er en organisasjon som hjelper asylsøkere. NOAS gir dem blant annet informasjon om rettigheter.

NOAS fikk inn over 3 millioner kroner. Samme dag ble det klart at Anorak laget kampanjen. Det skriver nettavisa vg.no.

Sylvi Listhaug tror mange føler seg lurt.

– Jeg synes det er veldig bra at folk bruker pengene på det som engasjerer dem. Folk står fritt til å gi til NOAS. Jeg skjønner hvis noen nå føler seg lurt, skriver hun på Facebook.

Ann-Margit Austenå synes ikke at folk bør føle seg lurt. De betalte ikke for kampanjen. Joner har en venn som jobber i Anorak. De to planla kampanjen, forteller hun.

Kristoffer Joner er kjent fra filmer som «Bølgen« og «Villmark». Han er også med i Arbeiderpartiet.