Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

SAS trekker seg fra kampanje etter bløff

På lille Sommarøy skulle de droppe klokker og tidsfrister. Men historien var oppdiktet.

Mange trodde det var sant. Lille Sommarøy i Troms skulle bli en sone uten tid. Folk ville leve uten tidsfrister og klokker.

– Folk kan klippe plenen på natta hvis de vil, sa Kjell Ove Hveding på øya.

Men historien var oppdiktet. Det var en kampanje for å lokke turister. Statens selskap Innovasjon Norge laget den. De brukte en halv million kroner, ifølge kanalen NRK.

Folk og medier reagerer. Historien fikk mye oppmerksomhet – i hele verden. Nå vil flyselskapet SAS ut av samarbeidet i kampanjen. De skulle egentlig være med.

– Det er beklagelig. Vi har forstått det slik at det var en sann historie, sier Knut Morten Johansen til NRK. Han er informasjons-sjef i SAS.

Flyselskapet ser at folk nå reagerer. De har også hørt Innovasjon Norge si unnskyld. Likevel vil SAS droppe kampanjen. Dette har de avtalt med Innovasjon Norge, ifølge Johansen.

– Folk skal kunne stole på Innovasjon Norge. Derfor tar vi denne saken alvorlig. Vi skal se på rutinene våre, sa Håkon Haugli i en pressemelding. Han er administrerende direktør i selskapet.