Norge

SAS trekker seg fra kampanje etter bløff

På lille Sommarøy skulle de droppe klokker og tidsfrister. Men historien var oppdiktet.

Mange trodde det var sant. Lille Sommarøy i Troms skulle bli en sone uten tid. Folk ville leve uten tidsfrister og klokker.

– Folk kan klippe plenen på natta hvis de vil, sa Kjell Ove Hveding på øya.

Men historien var oppdiktet. Det var en kampanje for å lokke turister. Statens selskap Innovasjon Norge laget den. De brukte en halv million kroner, ifølge kanalen NRK.

Folk og medier reagerer. Historien fikk mye oppmerksomhet – i hele verden. Nå vil flyselskapet SAS ut av samarbeidet i kampanjen. De skulle egentlig være med.

– Det er beklagelig. Vi har forstått det slik at det var en sann historie, sier Knut Morten Johansen til NRK. Han er informasjons-sjef i SAS.

Flyselskapet ser at folk nå reagerer. De har også hørt Innovasjon Norge si unnskyld. Likevel vil SAS droppe kampanjen. Dette har de avtalt med Innovasjon Norge, ifølge Johansen.

– Folk skal kunne stole på Innovasjon Norge. Derfor tar vi denne saken alvorlig. Vi skal se på rutinene våre, sa Håkon Haugli i en pressemelding. Han er administrerende direktør i selskapet.

Siste utgave

På forsiden nå