Norge

Satser på sunnhet og tradisjon

1. februar kommer nye matvarer i butikkene. Mye er sunt, økologisk og «ekte norsk».

1. februar kommer mange nye matvarer i butikkene. De sier noe om trendene i samfunnet. Nå vil vi ha sunn og miljøvennlig mat av ekte råvarer. Det skriver nyhetsbyrået NTB.

Hvert år på denne tiden kommer det over tusen nye varer i butikkene. Bare omtrent halvparten av dem blir så populære at de fortsatt selges neste år.

LES MER HER: Vi bruker mer på mat og drikke

Flere av årets nyheter viser at nordmenn er blitt mer interessert i miljø og helse. Flere produsenter lover mer miljøvennlig innpakning. Det kommer også flere produkter som er økologiske eller laget med renere råvarer.

– Folk er opptatt av lokale råvarer, bedre, sunnere og mer naturlige produkter. Særlig når det gjelder middag, sier Kine Søyland til NTB. Hun er kommunikasjons-sjef i NorgesGruppen.

Denne trenden ser også selskapet Toro. De lager ferdigmat. Toro har kuttet ned på salt i produktene sine. De har også fjernet den usunne palmeoljen.

– Vi er opptatt av rene, naturlige råvarer. Men vi er like opptatt av å lage noe som smaker skikkelig godt, sier Geir Holen i Toro. Han er kommunikasjons-rådgiver.

I vinter satser Toro blant annet på en serie med ferske taco-produkter.

LES MER HER: Mindre palmeolje i butikkene

Meieri-kjeden Tine kommer også med miljøvennlige produkter. Det gjelder blant annet økologisk kulturmelk med smak av bringebær.

– I Tine er vi opptatt av å koble tradisjoner med det moderne og ikke bare det norske. For eksempel med kulturmelk, sier markedsdirektør Hege Holter Brekke til NTB.

En annen mattrend er nettopp at maten skal være «ekte norsk». Brødmat-produsenten Hatting kommer med en serie av rundstykker som heter «norske favoritter». Tine skal selge en ny Jarlsberg kalt «Jarlsberg Edel». Gilde lager en serie med norske oppskrifter: «Skikkelige kjøttkaker» og «Skikkelige elgkarbonader». Toro skal selge en ny rotmos av ulike grønnsaker.

– Den ser vi at alle butikkene har tro på. Erkenorsk, sier Geir Holen i Toro.

LES MER HER: Klar for bie-larver og stekt mugg til middag?

En siste trend er nostalgi. Mange vil ha tilbake produkter som ikke selges lenger. For eksempel selger Maarud godt av sin retro-serie av potetgull og ostepop fra 1980-tallet.

På nettsamfunnet Facebook finner du mange grupper laget av folk som etterlyser varer. Av og til virker det. Pæreisen fra Diplom-Is kom for eksempel tilbake i 2010 på grunn av en Facebook-gruppe,

De siste som har fått det til, er gruppa «Vi som vil ha Tine milkshake tilbake». Tines milkshaker gikk ut av salg i 2004. Men så fikk Facebook-gruppa 25.000 likes. Da hørte Tine på dem. I mai er shakene tilbake i butikkyllene.

Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå