Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Slik er skandalen om luftambulansen

Forvirret av saken om luftambulansen? Her er en enkel forklaring.

Ambulanseflyene i Norge er viktige.

De frakter rundt 9.000 pasienter i året. I Nord-Norge er tjenesten ekstra viktig, for her er det store avstander. Ambulansefly har stasjoner i Kirkenes, Alta, Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og på Gardermoen utenfor Oslo.

 

Det er mye penger å tjene på å drifte tjenesten.

Kontrakten er verdt rundt 400 millioner kroner i året. Det er staten som betaler for ambulanseflyene. Ansvaret for driften har Norges helse-regioner: Helse Nord, Helse Sør-Øst, Helse Vest og Helse Midt-Norge. Driften skjer gjennom et selskap som heter Luftambulanse-tjenesten.

 

Nå skal driften endres.

Selskapet Lufttransport har hatt jobben med å fly ambulansene i mange år. Men i 2017 leverte et annet selskap en billigere plan for flygningene. Det var det svensk-britiske selskapet Babcock. Planes deres var ikke best når det kom til kvalitet. Det innrømmet Luftambulanse-tjenesten. Men de syntes det var viktig å spare 48 millioner kroner i året. Dermed skal Babcock fly ambulansene fra 1. juli 2019.

 

Men det er vanskelig å bli enig med piloter i Norge.

Det ble aldri laget en avtale om at folk kunne bytte jobb fra Lufttransport til Babcock. Dermed må folk i Lufttransport forhandle med Babcock. 110 personer jobber i Lufttransport. Men 35 personer i Tromsø mister jobben uansett. Det er folk som jobber med det tekniske på flyene. Babcock flytter denne delen av jobben til Sverige. 

 

Mange er redde for sikkerheten.

Folk i Lufttransport liker ikke måten Babcock jobber på. Babcock vil ha færre piloter og færre reservefly. De ville også gi piloter penger for å jobbe selv om de er syke. Dette truer sikkerheten, sier Lufttransport. I april gikk forhandlingene galt. 

Folk i Lufttransport ble redde for å mangle jobb. Nå søker de på andre jobber i stedet. Noen har sluttet. Andre har meldt seg syke. Det har ført til mangel på piloter til å fly ambulansene. Tre av fem fly i Nord-Norge står på bakken. 

 

Politikere krever at avtalen med Babcock brytes.

Avtalen med Babcock må brytes. Avtalen med Lufttransport må i stedet bli forlenget. Det mener partiet Rødt. De får støtte fra Arbeidepartiet, Senterpartiet (Sp) og Sosialistisk Venstreparti (SV). Kristelig Folkeparti støtter kanskje også forslaget. Men først vil de høre hva Bent Høie sier om saken. Helseministeren fra Høyre snakker om saken i Stortinget tirsdag.

I tillegg kom mer kritikk: Babcock samarbeider med et byrå som heter Bedriftskompetanse. Her er Marianne Telle direktør. Hun sitter også i styret til Helse Nord. Telle sier at hun ikke har påvirket noen i saken om luftambulansene. Men Babcock valgte å avslutte samarbeidet sitt med Bedriftskompetanse.

Politikere vil at Marianne Telle skal slutte som styreleder i Helse Nord. Både Sp og SV mener Telle må ta en pause eller slutte. 

Kilder: NTB, Nordlys, VGNRK, Dagbladet