Kultur
Slik straffer TV-striden
13 TV-kanaler ble borte for millioner av seere. Og det er ikke bare seerne som lider.

Selskapene Canal Digital og Discovery er uenige om hva TV-kanaler skal koste. Det gjelder TV Norge og 12 andre kanaler.
Discovery eier kanalene, mens Canal Digital gir folk tilgang på kanalene.
Discovery vil ha mer betalt for kanalene. Prisen har ikke Canal Digitals eier Telenor godtatt.
Tirsdag snakker partene sammen igjen, skriver avisa VG. De forsøker å finne en løsning.
Uenigheten gjorde slik at 13 kanaler ble fjernet for kundene til Canal Digital. Selskapet risikerer at kundene velger dem bort til fordel for andre som tilbyr TV.
Canal Digital har rundt 1 million kunder. Der er litt under 3 millioner TV-seere.
Men også Discovery taper på uenigheten. Telenor har valgt å droppe reklamene sine på alle kanalene til Discovery, også TV Norge. Telenor mener kanalene nå har så få seere at de ikke vil reklamere der, melder kanalen NRK.
– Dette er en konsekvens av det som har skjedd de siste dagene, sier Kenneth Tjønndal Pettersen. Han er kommunikasjons-direktør i Canal Digital. Men han uttaler seg på vegne av eieren Telenor.
Han sier de ikke lenger vil nå de samme menneskene med reklamen. Derfor vil ikke Telenor reklamere.
Men Telenor bruker ikke reklame-pengene sine som en måte å presse Discovery på. Det sier Tjønndal Pettersen.
Også TV-programmene som TV Norge satser på, får mange færre seere på grunn av konflikten. Programmene er blant annet «Fire stjerners middag» og «I hodet på Tufte».
Sjefene i Discovery vil ikke kommentere saken til NRK.
Det er ikke nok konkurranse i TV- og bredbånds-markedet. Det mener Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
– Forbrukeren blir holdt som gissel. Denne krangelen viser problemer med dagens TV- og bredbånds-marked. Akkurat nå står over to millioner nordmenn uten det tilbudet de har betalt for, sier Myrstad.
LES MER HER: 13 TV-kanaler er borte