Norge

Slik vil de fjerne køen på E18

NAF skal trylle vekk bilkøen på Norges mest trafikkert vei om tre uker. Her ser du hvordan de skal få det til.

Trafikken går sakte innover E18 til Oslo på morgenene. Nå vil Norges Automobil-Forbund (NAF) bevise at det egentlig bare er 600 biler som ødelegger. De skal gjøre et eksperiment tirsdag 22. september.

De skal få 600 biler til å holde seg hjemme. Da skal det ikke bli kø i rushtiden, hevder de.

Mandag startet NAF kampanjen «Kampen om tiden». Eksperimentet om tre uker har fått navnet «Årets beste hverdag». NAF samarbeider med arbeidsgiver-organisasjonen NHO, togselskapet NSB, kollektiv-selskapet Ruter, telefon-selskapetTelenor og møbelkjeden IKEA.

– Vi vil vise hvordan ulike løsninger vil kunne løse utfordringene med trafikken. Det er ting som parkering ved veien inn til byer, buss og tog, at folk kan velge når de starter å jobbe og hvordan de bruker telefon, sier Stig Skjøstad til nyhetsbyrået NTB. Han er direktør i NAF.

Han sier at om de skal lykkes 22. september, må så mange som mulig parkere bilen istedenfor å bruke E18.

– Hvis 600 personer velger fleksibel arbeidstid, hjemmekontor, sykkel, buss og tog, sitter på med noen eller parkerer utenfor byen denne dagen, vil trafikken flyte, lover han.

Sjøstad sier målet er at stuntet 22. september skal gi gjøre noe med folk. Håpet er at både folk, myndigheter og arbeidsgivere kan tenke nytt. Og at folk begynner å parkere ved tog og buss på utsiden av byen.

– NAF har lenge jobbet for at E18 skal bygges ut. Vil det være nødvendig hvis 600 bilister følger rådet deres framover?

– For NAF handler ikke E18 kun om flere bilfelt. Det er viktig å få kollektivfelt og sykkelvei som henger sammen hele veien. Kuttes det ned på ting o siste liten, risikerer vi at de gode planene for mer buss og sykkel ikke blir gjennomført, sier Skjøstad.

NAF har regnet ut at køene inn til storbyene koster oss 2,6 millioner kroner i minuttet. De regner med at summen bare vil øke framover.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at vi også kaster bort mye tid på kø.

Siste utgave

På forsiden nå