Slik vil de gjøre mat billigere
Regjeringen vil blant annet ha slutt på «forvirrende tilbud».

Meld deg på nyhetsbrev fra Klar Tale.
Regjeringen legger fram flere tiltak mandag. Målet er at mat skal bli billigere.
– Økte priser på mat er noe folk merker på lommeboka hver eneste dag, sier Jonas Gahr Støre til pressen.
Statsministeren la fram tiltakene sammen med Cecilie Myrseth. Hun er næringsminister.
Regjeringen vil ha tøffere konkurranse blant butikker som selger dagligvarer. Det kan bidra til at folk får bedre utvalg av varer og at prisveksten på mat går ned, sier Støre.
Forvirrende tilbud
Mange butikker har programmer som gir folk fordeler. Gjennom disse får du eksklusive tilbud og priser på ulike varer. Et av tiltakene er å se nærmere på disse programmene, sier Støre. Den jobben får Forbrukertilsynet.
Mange opplever at programmene skaper forvirring, ifølge regjeringen.
– Det er tilbudspriser som ender opp med å være annerledes enn de du betaler til slutt, sier Støre.
Vil styrke konkurransen
Varer og tjenester har generelt blitt en del dyrere. Prisene på mat og drikke har vokst mer enn andre varer og tjenester, ifølge Statistisk sentralbyrå.
– Det er ingen tvil om at svak konkurranse er et forhold som påvirker dette, sier Støre.
Han vil derfor bedre konkurransen blant de som selger dagligvarer. Regjeringen peker på at bransjen har få og store aktører. Dette gjør det vanskelig for nye aktører.
– Norske forbrukere møter høyere priser og dårligere utvalg sammenlignet med andre land. Det skriver regjeringen i en pressemelding.
Regjeringen vil også oppdatere loven om handelsskikk. De vil se på hvilke krav aktørene kan stille til hverandre i forhandlinger. I tillegg til bruk av rabatter i forhandlinger og bruk av egne merkevarer.
Regjeringen ønsker også mer åpenhet i matvarenes verdikjede. Det vil si alle leddene en matvare går gjennom før du kjøper den.
– Tiltakene er gode
Inger Lise Blyverket er leder i Forbrukerrådet. Regjeringen foreslår gode tiltak, sier hun. Det skriver nyhetsbyrået NTB.
– Tiltakene vil bidra til å styrke konkurransen og gjøre det lettere for forbrukerne å ta informerte valg, sier Blyverket.