Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Stor pågang hos Alarmtelefonen for barn og unge

Mange barn og unge tar kontakt med alarmtelefonen. Mange bruker også den nye chatte-tjenesten.

Alarmtelefonen for barn og unge har opplevd en stor pågang. I påsken hadde de åpent hele døgnet. Det skal de ha gjennom påsken. 

Det er dobbelt så mange som ringer i april, som det var i mars. I mars var det i gjennomsnitt 19 telefoner per dag. I april var det 39. Det sier Margrethe Østerhus. Hun er avdelingsleder på barnevernvakta i Kristiansand. De har ansvaret for tjenesten. De får også hjelp av de andre barnevernvaktene i Norge.

– Vi ser at barn og unge trenger å snakke om flere ting som har med korona å gjøre. Familien går tett oppi hverandre, konfliktnivået øker, og rus er gjerne et tema. Det sier Østerhus til kanalen NRK.

Alarmtelefonen har hatt over 400 henvendelser på telefon i april. I tillegg har de fått over 400 henvendelser til. De har kommet på chatte-tjenesten deres. Den er åpen 24 timer i døgnet. Den åpnet på tirsdag.

Østerhus sier at mange av de unge ønsker å være anonyme. Mange av barna tar kontakt på natta.

– Det kan være mange årsaker til det. Men det er jo gjerne da folk er alene for seg selv. Da er det ingen som verken hører eller ser dem, sier hun.

Alarmtelefonen for barn kan brukes, både av barn og voksne. De har åpent hele døgnet. Den nås på nummer 116 111, både som telefon og på sms.