Folk og bedrifter må passe ekstra godt på. Svindlerne har blitt smartere. Det viser rapporten «Trusler og Trender 2018-2019».
Norsk senter for informasjons-sikring (NorSIS) har laget den.
Svindlere sjekker ofrene sine grundig. De kan få lureriet til å passe bestemte personer. De vet hvilke nettsider ofrene bruker, ifølge rapporten.
Noen opplever å bli presset for penger. Kriminelle ber gjerne om en bestemt sum. Den er tilpasset det offeret kan betale. Det kan gjøre at offeret velger å betale. Alternativet er å melde fra.
– De kriminelle vet stadig mer. De vet ofte hva ofrene kan tåle. Dette er en trend som trolig fortsetter, sier Peggy Heie i NorSIS.
Svindlerne tilpasser seg også sesonger. De bruker andre kanaler enn e-post for å lure folk. De kan misbruke kjente bedrifter som folk har tillit til.
– Det er lettere å lure noen i jula enn ellers. Da kan kriminelle enklere få noen til å laste ned en falsk hentelapp fra Posten, sier Heie.
Samtidig blir direktør-svindel stadig vanligere. Det er en type svindel der kriminelle lurer folk i bedrifter. De får folk til å betale en faktura eller overføre penger.
– Svindlerne kan stjele identiteten til en som jobber i bedriften. Så svindler de, sier hun.
Noen svindlere bruker fortsatt film og bilder for å presse folk. På bildene kan folk være nakne.