Norge

To år siden ulykken, men hvem har skylda?

Et skip og en dyr fregatt kolliderte. Nå er det to år siden ulykken.

Det har allerede gått to år. 8. november 2018 kolliderte en fregatt og et tankskip. Det skjedde i Øygarden i Vestland. Ulykken skjedde på natta. Noen personer ble lettere skadd.

Sola TS traff fregatten Helge Ingstad med baugen. De hadde forsøkt å unngå kollisjon. Skipene fikk kontakt med hverandre. Men det skjedde rett før kollisjonen, ifølge en lydlogg.

Ulykken er blitt mye gransket. Helge Ingstad er ødelagt. Bergingen var også mislykket.

Fortsatt er ikke skylda fordelt. Forsvaret eier fregatten. Et slikt skip koster rundt 4 milliarder kroner i snitt.

Politiet er ferdig med etterforskningen sin. Fire personer har status som mistenkt i saken: Vaktsjefen på fregatten, kapteinen og losen på tankskipet, samt operatøren på Kystverkets sjøtrafikk-sentral på Fedje.

Statsadvokaten har saken nå. Siden går den til Riksadvokaten.

– Saken har vært etterforsket i nær to år. Vi trenger naturlig nok mer tid på denne enn på andre saker. Jeg kan ikke si når vi er klare. Vi vil bruke den tiden det trenger. Av respekt for alle involverte, det fortjener de, sier statsadvokat Magne Sylta til nyhetsbyrået NTB.

Minst to andre rettssaker er også på vei.

Staten og eierne av Sola TS har saksøkt hverandre. Bergen tingrett skal ta stilling til partenes ansvar for skade. Saken skulle gått i september, men er utsatt. Den starter 1. mars 2021.

I den andre saken har staten stevnet selskapet DNV GL. Og krever 15 milliarder kroner i erstatning. De gir selskapet skylda for at fregatten sank.

Også denne saken er utsatt.

Flere har gransket arbeidet med fregatten etter ulykken. Arbeidere jobbet for eksempel svært mange timer i uka. Arbeidstilsynet avslørte brudd på reglene. De behandler fortsatt saken. Flere bedrifter er en del av den.

KNM Helge Ingstad skal ikke repareres. Den skal bli til skrapmetall. De skal hente ut deler av den.

Siste utgave

På forsiden nå