Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Vi klager som aldri før

Slitsomme selgere og svindel. Dette er noe av det vi forbrukere klager på.

13.000 personer klaget til Forbrukerombudet i fjor. Det er ny rekord. Ombudet skal hjelpe oss som kjøper varer og tjenester.

– Forbrukerne reagerer på selgere som ringer dem. Så reagerer de på reklame som lurer folk, sier Elisabeth Lier Haugseth. Hun er jobber i Forbrukerombudet.

Stadig flere handler på internett. Det betyr også at flere blir lurt av selgere.

– Folk tipser oss om nettbutikker som har behandlet dem dårlig, sier hun.

Mange nettbutikker er i utlandet. Da er det ikke så lett for Forbrukerombudet å gjøre noe.

– Det er tryggest å bruke kredittkort. Da kan du kreve pengene tilbake av kortselskapet, sier Haugseth.

Forbrukerombudet skal passe på noen bransjer ekstra godt. Det gjelder bransjer som driver med eiendom, lån, TV og alternativ behandling.

Nordmenn bruker tre milliarder kroner på behandling. Det er slik behandling som ikke støttes av forskning. Behandlingene skjer ikke på vanlige sykehus.

– Folk skal ikke bli lurt til å tro at de kan bli friske, sier Haugseth.

Også lån skal følges med på. Flere selskaper tilbyr raske lån. Folk kan bruke pengene på det de vil, som reiser og klær.