Norge
Bilde 1 av 2

– Vi må gripe sjansen og satse på sykkel

Staten må sette av mer penger til å lage sykkel-byer. Det mener 17 organisasjoner som nå har gått sammen om et opprop. Det handler om både smittevern og folkehelse.

For å holde korona-smitten nede, blir vi rådet til å unngå kollektiv trafikk om vi kan. Dermed har mange funnet frem sykkelen.

– Vi må benytte denne muligheten til å skape en endring som varer. Det sier Morgan Andersson i Syklistenes landsforening.

Foreningen har sammen med 16 andre organisasjoner laget et opprop til myndighetene. Onsdag leverte de oppropet til samferdsels-minister Knut Arild Hareide.

– Det gikk bra. Hareide virket positiv, sier Andersson.

Han frykter at folk vil gå tilbake til sine gamle reise-vaner, når samfunnet åpnes opp igjen. Det har dårlige effekter på både helse og miljø, sier han.

– Etter hvert skal folk tilbake på jobb i byene. Da ønsker vi at de skal gå eller sykle, som mange gjør nå. For at det skal være mulig, må vi tilrettelegge mer. Vi må ta imot den strømmen av folk som skal inn til byene igjen.

Andersson mener ting må gjøres raskt.

– Vi trenger straks-tiltak, slik som i andre byer i verden. På grunn av korona, er folk inne i et tankesett hvor de er villig til å gjøre endringer. Dette må vi utnytte. Men kommunen har en presset økonomi. Nå må staten på banen, sier han.

I andre byer i Europa, jobbes det nå med å få folk ut på sykkel. I Frankrike får folk støtte til å reparere syklene sine. Italienere får inntil 5.500 kroner i støtte til å kjøpe seg sykkel, ifølge NTB.

– Vi ser hundrevis av eksempler på dette. Det lages pop-up-sykkelveier i byer som Berlin, Milano og Mexico City. Dette er veier som ellers er fylt med biler, sier Andersson.

Oslo kommune vil også at flere skal sykle.

– Jo flere vi får opp på sykkel, jo flere vil merke hvor bra dette er. Både for helsa, miljøet og økonomien. Det sier Arild Hermstad til Klar tale. Han er byråd for miljø og samferdsel.

Han mener byen allerede er godt tilrettelagt for syklister.

– Det er bedre å sykle i Oslo enn mange tror. Dette er en gylden mulighet for folk til å oppleve dette selv, sier han.

Kommunen satser stort på utvikling av Oslo som sykkel-by. Men det er begrenset hvor mye penger kommunen kan bruke på sykkel-prosjektet, sier Hermstad.

– Vi hadde håpet på mer drahjelp fra staten.

– Har dere vurdert noen raske tiltak for å få flere til å sykle?

– Vi har nå satt ned en gruppe som ser nærmere på hva vi kan gjøre på kort sikt. Det kan være oppmerking av nye sykkelveier, eller støtte til reparasjon av sykler.

Han sier at de allerede gjør mye for å utvikle sykkel-byen. 100 km sykkelvei skal rulles ut i løpet av de neste fire årene, i følge byråden.

– Om to uker åpner vi et flott sykkel-anlegg i Åkerbergveien. Det vil bli et stort løft for byens syklister. Vi støtter også borettslag og bedrifter med ulike ordninger, sier han.

Denne uka startet også Sykle til jobben-aksjonen. Det er en konkurranse der deltakere samler poeng ved å være aktiv. 44. 000 landet rundt deltok i fjor.

– Det er et veldig bra tiltak. Jeg var selv med på åpningen av aksjonen denne uka, og oppfordrer folk til å delta, sier Hermstad.

Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå