Nordmenn kjøpte omtrent 1,4 millioner juletrær i 2018.
400.000 av disse måtte vi skaffe fra Danmark eller andre steder. Det ble ikke produsert nok i Norge alene.
Store kjeder selger billige trær. Små produsenter sliter. De klarer ikke lenger å leve av salget, sier organisasjonen Norsk Juletre.
Flere små, norske produsenter sier at de slutter. Det er fordi konkurransen er for hard, sier John-Anders Strande i Norsk Juletre til avisa Nationen.
– Det er særlig mindre produsenter dette går ut over, sier Strande.
Mange av dem er i Trøndelag, Sogn og Fjordane og Hordaland.
Kjeden Coop startet med å selge juletrær for to år siden.
Det har ført til hardere konkurranse. Flere produsenter måtte kutte kraftig i prisen på trær. Enkelte taper så mye som 40 prosent, ifølge Strande.
Harald Kristiansen jobber med kommunikasjon i Coop. Han sier at Coop kjøper trær fra norske produsenter. Kjeden solgte 40.000 trær til norske kunder i fjor.
– Vi gjør det fordi vi ser at folk ønsker seg dette. Juletre-produsentene selger mye til oss, sier Kristiansen.
Vanlige folk eier Coop gjennom medlemskap.