Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Vil ha bort elsparkesyklene

Mange ønsker elektriske sparkesykler bort fra Oslos gater. Folk gjør opprør på Facebook. Politikere tar til orde for strengere regulering.

For tiden er det mer enn 10.000 sparkesykler i Oslos gater. Nylig ble det satt ut 2.000 nye elektriske sykler. Den sjette utleie-aktøren er nå i gang.

Folk er irriterte. Mange har blitt alvorlig skadet. Legevakten kan melde om at nær halvparten av skadene skjer når folk som er beruset bruker sparkesyklene, skriver VG.

Elsparkesyklene gjør også livet vanskeligere for dem som er blinde. Lars Semmerud (55) er en av dem.

– Jeg kjenner følelsen av lettelse hver gang jeg kommer hjem etter å ha gått en tur. Lettelse over at jeg ikke blei skada i dag heller. Nå må noen ta grep. Jeg vet ikke hvem det er som er blind, om det er meg eller politikerne som ikke ser på dette som et stort problem. Det sier Semmerud til Dagsavisen.

Politikerne krangler om sparkesyklene, men finner ingen løsning.

Bompengepartiet er lei. De vil at kommunen skal si nei til at sparkesyklene kan få parkere på kommunale veier og fortau. De ber kommunen fjerne ulovlig parkerte sykler. De vil også innføre et totalforbud mot elektriske sparkesykler i gågater og parker, skriver Dagsavisen.

– Vi mener man må stoppe dette nå. Elsparkesyklene er innført uten noen politiske prosesser eller godkjenning. De bare dukket opp. Nå må vi fjerne syklene og eventuelt gjeninnføre dem seinere hvis det finnes politisk vilje til det. Det sier Bjørn Revil fra partiet til Dagsavisen.

Les også: Elsparkesykler skaper kaos

Miljøpolitisk talsperson i Oslo Arbeiderparti, Andreas Halse, mener også at det er på høy tid å få regulert bransjen. Han advarte allerede i mars i fjor mot at leverandørene fikk et fullstendig frislipp. Problemet er at kommunen ikke får lov, sier Halse.

– Vi føler oss bastet og bundet på begge hender. Lovverket stanser oss fra å gjøre alt vi har lyst til å gjøre. Bystyret kan ikke vedta noe som er mot norsk lov, sier Halse.

Nå gjør folk opprør i Facebook-gruppen «La oss ta fortauene tilbake!». På litt over en uke har omtrent 8400 personer meldt seg inn i gruppen, skriver Aftenposten. 

Gruppa mener at elsparkesykkelen bør bli klassifisert som en motorvogn, ikke en sykkel. På den måten kan sparkesyklene, eller ståmopeder som de kalle i gruppen, flyttes fra fortauene og ut i veien.