Norge

Vil kjempe mot kjøpesentrene

Butikker i sentrum mister kunder til kjøpesentre utenfor sentrum. Nå skal fire norske byer kjempe for å skape levende byer.

Handelen i sentrum av byene har gått kraftig ned de siste årene. Folk reiser i stedet til store kjøpesentre som ligger litt utenfor sentrum. Dermed må mange butikker i sentrum legge ned, og sentrum blir et mindre livlig sted å være.

Nå skal fire byer kjempe mot trenden. Det er Stavanger, Trondheim, Hamar og Brekstad i Ørland kommune. Disse byene har fått penger til et prosjekt som skal sikre sentrum av byene.

Prosjektet handler om at alle i næringslivet må gjøre tiltak for å bedre tilbudet i sentrum. Det er ikke lov å nekte å være med.

Næringslivet skal selv foreslå tiltak som kan gjøre sentrum bedre på konkurranse. Så skal alle stemme over tiltakene. Flertallet bestemmer om de skal gjennomføres.

– Jeg kaller det næringsdugnad, sa miljøvernminister Bård Vegar Solhjell til NTB.

Torsdag fortalte han om prosjektet. Det får støtte fra regjeringen på 2,5 millioner kroner. Prosjektet styres av organisasjonen Norsk Sentrumsutvikling.

LES MER HER: De har Norges dårligste luft

Kristiansand er byen i Norge der handelen i sentrum går mest ned. I Sandefjord og Trondheim er handelen fortsatt på et bra nivå.

I Stavanger har andelen av handel i sentrum gått ned fra 28 til 22 prosent fra 2006 til 2011.

– Vi er veldig opptatt av å styrke Stavanger sentrum, og da er det viktigst å styrke handelen, sier ordfører Christine Sagen Helgø.

Det handler om å skape en by som fungerer også i framtiden, sier hun.

– Det kan være et mindretall som ikke vil, men tiltakene er så viktige at vi må gjøre det likevel, sier Helgø.

Å tvinge mindretallet virker kanskje brutalt. Spesielt kan mindre bedrifter få vanskeligheter. Men Norsk Sentrumsutvikling sier at pengestøtten skal gis etter hvor store selskapene er.

LES MER HER: Nå kan du handle på Twitter

Metoden er verken ny eller en norsk oppfinnelse. På engelsk kalles slike byer for Business Improvement District (BID). Stavanger, Trondheim, Hamar og Brekstad skal altså bli såkalte BID. Det vil si distrikter der forretningene skal forbedres.

Det finnes i dag over 2.000 BID-områder i verden. Liverpool i Storbritannia regnes som en av byene med suksess. Liverpools sentrum er blitt blant de fem mest populære i landet.

Prosjektet her i Norge er et pilotprosjekt. Det vil si at det testes ut først for å se om det virker.

Det må også gjøres en endring i loven for å begynne med BID i Norge. Det tror Solhjell at politikerne vil bli enige om å gjøre. Så må byene bestemme hvilke regler de skal ha og hvor stort prosjektet skal være.

– På Hamar har de kommet lengst. Der er dette allerede på plass. Det er viktig at de får med alle fra starten, ellers så blir alt tull, sier Solhjell.

Siste utgave

På forsiden nå