Tema
Favoritt-is i 60 år
Vi er opptatt av nye iser. Likevel er den tradisjonelle iskremen mest populær. Det har den vært i 60 år

– Når våren kommer, er folk opptatt av nye typer is. Samtidig ser vi at folk likevel helst kjøper de gamle ispinnene som Lollipop, Pin-Up, Krone-is og Gullpinne, sier Eirik Kruse til Klar Tale.
Kruse er pressekontakt hos isprodusenten Diplom-Is.
I år fyller de 60 år. Det feirer de med å selge en ny type Krone-is. Kruse sier at en iskrem er en suksess hvis den selger over én million stykker i året.
Den de selger mest av, er Krone-is. I løpet av ett år selges det rundt 30 millioner slike is.
– Tradisjoner og iskrem henger sammen. Det ser vi også andre steder i Europa og i verden. Jeg tror årsaken er minnene våre fra vi var barn, sier Kruse.
På slutten av 1990-tallet sluttet Diplom-Is å selge Pære-saftis. Mange savnet isen. De lagde en aksjon på nettsamfunnet Facebook. Dermed klarte de å få isen tilbake i butikkene i 2010.
– Det hjelper å si fra, sier Kruse.
I 1924 startet Sven Hennig-Olsen å lage iskrem. Oppskriftene hans er gått i arv i 89 år. Nå er Paal Hennig-Olsen direktør for selskapet Hennig-Olsen. Han sier at det er vanskelig å finne på nye iser som selger godt nok.
– Vi trenger nyheter for å selge iskrem. Men utfordringen er å finne istyper som overlever. Som med mye annet, handler det også om mote og trender. En nyhet varer sjeldent lenger enn tre år, sier Hennig-Olsen til Klar Tale.
Den nyeste trenden er det som kalles «co-branding», forteller Hennig-Olsen. Det vil si at fabrikker lager nye ting av andre merker som er kjent fra før. Det kan være å ha kjente sjokolader som Nonstop og Daim og kjeksen Oreo i isen.
– Vi merker at folk tenker mye på hva som er sunt. Det er trendy med mye frukt og lite kalorier. I år har vi laget to produkter uten sukker, sier han.
Annechen Bugge forsker på hva slags mat vi spiser. Hun tror at vi liker best den klassiske iskremen fordi den minner oss om barndommen.
– Det er det samme med julemat. Det er få som kan tenke seg å bytte ut den tradisjonelle julematen med noe nytt. Mat vekker følelser og har mye med minner å gjøre. På merkedager velger vi å spise det vi alltid pleier å spise. Det samme gjelder for årstider. Når det blir sommer, spiser vi is, sier Bugge til Klar Tale.
Slik fikk isene navnene sine:
ISABELLA
1950-tallet
Isabella var den første ispinnen til fabrikken Hennig-Olsen som fikk et eget navn. Navnet skulle være kvinnelig, ha noe med «is» i seg og hente idéer fra Italia.
PINUP
1950
I begynnelsen het den Sjokopinne. I reklamen for isen var det et bilde av en dame med lite klær. Slike damer kaltes ofte pinup-damer. I en kiosk i Vestfold hadde en kvinne tegnet over pinup-damen for å skjule henne. Da fikk
fabrikken Diplom-Is ideen til det nye navnet.
KRONE-IS
1953
Isen ble først kalt Diplomat og kostet 75 øre. Norges bygdeungdomslag
hadde et stevne i Skien i Telemark i 1954.
Da lagde Diplom-Is en større variant av isen. Den ble solgt for 1 krone. Folk
begynte å spørre etter «Krone-is», og dermed ble navnet endret.
Hennig-Olsens Krone-is ble først kalt «Kronen på Verket».
GULLPINNE
1969
Isen ble laget for å feire Fred Anton Maier fra Nøtterøy i Vestfold. Han var skøyteløper og ble olympisk mester.
LOLLIPOP
1966
Direktøren for Diplom-Is kjørte til Sverige og hørte på sangen «My Boy Lollipop». Slik kom han på navnet.
SANDWICH
1967
I starten ble isen kalt et lite
måltid. Derfor fikk den navnet Sandwich.