Tema

Klar for finale

For 12. gang skal unge talenter konkurrere i musikk-konkurransen Melodi Grand Prix junior. Og det foran mange hundre tusen TV-seere.

ARTIST: : 14 år gamle Uzia er en av ti finalister i konkurransen Melodi Grand Prix junior. Uzia deltar med sangen «Stjerner». Finalen er lørdag.
Publisert Sist oppdatert

De tripper nervøst bak scenen. I dag (lørdag) er det 12 gang det er finale i musikk-konkurransen Melodi Grand Prix junior. I år konkurrerer to band, to jenteduoer og seks solister om å vinne. De er spente. Hvordan er det å delta? Og hva hvis de vinner? Finalen vises direkte på kanalen NRK Super.

– Jeg har det egentlig ganske bra og er foreløpig rolig, men har selvfølgelig litt sommerfugler i magen, sier Uzia Yakobo til Klar Tale tre dager før finalen.

Deltakerne ble plukket ut av NRK i mars. Det er RN, Uzia, Synne & Ingrid, Henrik, Ida, Thale Henriette, Maud og Kornelia, Daniel, Anna og bandene a-stream og UNIK 4.

– Jeg var i klasserommet da fikk beskjed om at jeg var valgt ut. Vi skulle ha om nettvett i siste time, og da ble det spilt av en videoblogg med en veldig rar dame som plutselig sa: Uzia, du skal stå på scenen i Oslo Spektrum! Da så jeg plutselig at det var programleder Tooji som hadde kledd seg ut, forteller Uzia.

– Jeg skjønte først ingenting, men da det gikk opp for meg ble jeg utrolig glad. Det beste var å fortelle den gode nyheten til mamma. Hun er mitt store forbilde.

Det er Tooji Keshtkar og Margrethe Røed fra NRK Super som er programledere for MGPjunior. Tooji er imponert over årets deltakere.

– Vi sier hvert år at nivået på deltakerne er høyt. Men denne gangen er det virkelig det. Finalistene er så talentfulle, og de er en så fin gruppe. Jeg kunne ikke gledet meg mer, sier Tooji til Klar Tale.

Alle deltakerne skal fremføre sine egne låter under finalen. Den er i Oslo Spektrum. 7.000 mennesker skal se på der, i tillegg til alle som følger finalen på TV.

Uzia deltar med sangen Stjerner.

– Jeg skrev akkurat den låta fordi jeg har så mange følelser om fremtiden, hva jeg skal bli, hva jeg skal gjøre, forelskelse og alt det der. Hvis du høre nøye etter, så hører du mange følelser. Og når man ser på stjernene på himmelen, kommer det mange slike tanker. Men uansett - hvis du leter og ikke vet hvor du skal gå, så må du ikke stoppe. Gi alt uansett hva som skjer! sier hun.

I finalen fremfører alle deltakerne sin melodi, og de får vite stemmeresultatene fra første runde. De fire artistene som har fått flest stemmer, går videre til en superfinale. De skal synge sin melodi en gang tid mens folk stemmer på nytt. Så kåres vinneren.

-Vi tar med oss publikum inn vår litt gale verden. Der er det masse humor ,og ikke minst finalister med et fantastisk talent, sier Tooji.

Det er kun publikum og TV-seerne som avgjør hvem som vinner MGPjr 2013. Folk kan stemme ved å sende en sms med melodinummeret på sangen du vil stemme på, til telefonnummer 26600.

Det er mange nå kjente artister som har startet karrieren sin nettopp med Melodi Grand Prix. LidoLido var denne sommeren på turné med VG- lista top 20. Agnete som vant med gruppe Black Sheep I 2009 er med I konkurransen Stjernekamp på TV.

Tooji tror årets deltakere får en god trening av å være med I konkurransen.

– Kravene innenfor kreativ bransje er tøft. Her får barn og unge muligheten til å prøve seg i et slikt system på en trygg måte. Det skaper samhold, det bygger verdier, og her er det pedagogisk struktur og system. MGP junior gir deltakerne en trygg sjanse på å se hvordan det kan være, sier han. De får føle hvordan det er å være en artist.

Deltakerne blir også veldig godt kjent og er trygge på hverandre.

- Deltakerne har vært på leirskole sammen, der de har spilt inn musikkvideo og lvd på låta. Og de kjenner at de står sammen på scenen her. Sammen skal vi lage et fantastisk show, sier han.

Uzia er klar.

– Jeg tenker egentlig mest på å ha det gøy, det er det som teller. Og blir jeg nervøs, tenker jeg på alle de rundt meg som støtter meg og heier på meg, sier Uzia.

Dette er finalistene i Melodi Grand Prix Junior 2013:

Melodi 1: «Stjerner»

Uzia

Uzia er 14 år og kommer fra Drammen i Buskerud.

Melodi 2: «Skjera bagera»

Maud er 12 år, og Kornelia er 13 år. De kommer fra Fredrikstad i Østfold.

Melodi 3: «Når jeg ser på deg»

Henrik er 12 år. Han kommer fra Høvik i Bærum i Akershus.

Melodi 4: «Lev ut drømmen i dag»

Ida er 15 år. Hun kommer fra Sandnes i Rogaland.

Melodi 5: «På vei»

a-stream

Bandet a-stream består av Endre, Tobias, Sebastian, Andreas, Marco og Elias fra Verdal i Nord-Trøndelag.

Melodi 6:«Superdeal»

Synne er 11 år og Ingrid er 12 år. De kommer fra Randaberg i Rogaland.

Melodi 7: «Ikke snu»

Thale Henriette er 14 år. Hun kommer Trondheim i Sør-Trøndelag.

Melodi 8: «Tiden går fort»

Daniel er 14 år. Han kommer fra Oslo.

Melodi 9: «Kan ikke stoppe deg»

Anna er 15 år gammel. Hun kommer fra Mosjøen i Nordland.

Melodi 10: «Så sur da»

UNIK 4

Bandet UNIK 4 består av Simen, Audun, Annika og Eline fra Bø i Telemark.