Tema

Styrer hverdagen fra mikrochip

Svenske Hannes Sjöblad kan droppe lommeboka. Han kjøper drikke og åpner dører gjennom en liten chip under huden i hånda.

Flere hundre svensker har droppet dørkortet. De trenger ikke lenger huske pinkode til printeren eller bruke kort for å kjøpe ting på en automat. I stedet får maskinene kontakt med en liten, elektronisk chip i hånda. Den ligger under huden mellom tommelen og pekefingeren.

– Jeg kjøper drikke i automater med den og trener på treningsstudio med den. Der andre må huske å ta med seg kort, har jeg det i hånda, sier svenske Hannes Sjöblad til Klar Tale.

Han sier at det var som å få hull i øret da de satte inn chipen. Sjöblad merket den ikke lenger etter noen dager.

– Jeg gjør det fordi det er interessant. Jeg vil forstå teknikken. Det vil komme flere måter å bruke slike chiper på i framtiden, sier han.

Sjöblad var med på å starte en organisasjon i Sverige som heter BioNyfiken. De kaller seg biohackere, og vil teste ting som har med kroppen å gjøre. Han tror at i framtiden kan slike chiper måle om noe er galt i kroppen. Så kan du på datamaskinen din printe ut en diagnose.

Andre tror at slike chiper vil brukes til medisin du skal ta daglig. Så sender chipen ut litt hver dag, istedenfor at du må huske å ta piller selv. Allerede i dag har mange p-stav. Det er en chip under huden som gir ut hormoner som prevensjon.

Snart kan du kanskje logge deg inn hos Skatteetaten med chipen. Eller bruke den på nettsamfunnet Facebook.

Sykehus kan hente ut informasjon om helsa di når du er hardt skadd.

En nattklubb i Barcelona i Spania holder til på stranda. De tilbyr gjester en chip under huden på overarmen. Den kan gjestene bruke til å betale for drinker og komme inn i spesielle rom. Siden folk går dit i badetøy, er det upraktisk med vesker og lommebøker, mener nattklubben.

– Vi snakker om tingenes internett. Det finnes mange smarte, oppkoblede ting rundt oss. De kan kommunisere med mye annet. Det gir muligheter for mennesker å gjøre ting gjennom en chip, sier Sjöblad.

Men flere er skeptiske. De lurer på om folk kan styres gjennom chipen. Eller om noen kan tappe informasjon om oss. Kanskje kan noen spore hvor vi er.

– Ja, det er en viss risiko for at informasjon kan stjeles. Andre kan lese av chipen eller skrive inn data der. Men det er enkelt å endre det tilbake selv på din egen datamaskin, sier Sjöblad.

Han sier at han ikke har sin mest private informasjon på chipen. Den inneholder bare det jeg ville skrevet på en t-skjorte som jeg bruker på gata, sier han. Sjöblad mener at det ikke er mulig å spore chipen, fordi den er så liten.

– Det er ikke mer dramatisk enn å ha en øredobb, sier han.

LES MER HER: Vil overvåke når du ikke er på Facebook

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå