Tema
Bilde 1 av 5

Nå reiser Maud langs kysten av Norge

Polarskipet Maud stanser for å vise seg fram langs kysten.

Maud har hatt et langt og tøft liv. Nå skal skipet snart få hvile. Maud er på vei sørover langs kysten av Norge. Til slutt ender ferden på museum på Vollen i Akershus.

Men først: en liten tur for å vise seg fram. Bergen har allerede fått besøk. Onsdag 8. august lå Maud til havn i Kopervik sør for Haugesund i Rogaland. Mot slutten av uka planlegges et besøk i Stavanger. Det skriver ekspedisjonen på nettsamfunnet Facebook.

– Mange ønsker å se den gamle dronningen på vei sørover. Den neste store byen vi besøker blir trolig Stavanger. Flere beskjeder kommer etter hvert, melder Facebooksiden @maudreturnshome

På nettsiden findship.co kan du søke på hvor Maud er. Du må bruke søkeordene «Tandberg Polar». 

18. august skal Maud være tilbake på Vollen. Det er inne i Oslofjorden i Akershus. Her skal Maud få sitt eget museum.

Det var også på Vollen at hun startet livet sitt. Vollen hadde tre store skipsverft på 1800-tallet. Maud ble bygget av båtbyggeren Christian Jensen. Han bygget Maud for polfareren Roald Amundsen.

Skipet kom på sjøen i 1917. Historien sier at Amundsen døpte skipet med en isklump. Skipet ble oppkalt eller dronning Maud.

– Du er laget for isen. Du skal tilbringe dine beste år i isen og jobbe i isen, sa Amundsen.

Sommeren etter reiste Amundsen og mannskapet til Arktis. De ville fryse skipet fast i isen og la det drive over Nordpolen. Det klarte de ikke. Maud drev ikke over isen som det skulle. Men turen var ikke uten gevinst. Amundsen og vitenskapsmannen Harald Sverdrup gjorde viktige oppdagelser på turen.

To forsøk ble gjort og flere år gikk. I 1925 var Amundsen blakk. Maud ble solgt for å dekke gjeld. Skipet ble brukt til transport i Nord-Amerika. I 1930 sank hun på grunt vann i Canada. Der lå hun i mange år.

Mange var skuffet over at Maud aldri kom på museum. Amundsens hadde to andre polarskip. Gjøa og Fram er på museum på Bygdøy i Oslo.

Det ble snakket om å få Maud hjem også. Men det var for dyrt å heve og frakte skipet.

Så kom eiendomsfirmaet Tandberg inn med penger. De betalte for ekspedisjonen Maud Returns Home (Maud kommer hjem igjen). Skipet kunne dermed heves i 2016. Så satte det kursen hjemover mot Norge. Turen med det gamle skipet har gått rolig. Men nå er Maud endelig hjemme igjen.

Kilder: Wikipedia, Tandberg Eiendom og Maud Returns Home

Siste utgave

På forsiden nå