Tema

– Jeg lurte på om jeg hadde blitt gal

Finnes det mennesker som kan se det usynlige? Kari Opsal var redd for hva folk skulle tro om henne.

– Du har egentlig ganske mye ting du kan ganske mye om. Og det du kan, har verdi for dem rundt deg. Det sier Kari Opsal når hun møter Klar Tales journalist.

Opsal er klarsynt, gründer og forfatter av boka «Spirituell - En håndbok på reisen til det uforklarlige».

For å komme seg fram til svaret om Klar Tales utsendte, bruker Opsal noe som ligner på tarotkort. Opsal kaller dem orakelkort, som hun har lagd selv.

Kari Opsal med hvit skjorte og dongeribukse. Holder på kort, som hun selv kaller orakelkort. De har mange farger.

Klar Tales journalist velger kortet selv. Kortet var det Opsal trengte.

Hvordan har det seg at en klarsynt kan få slike tanker om andre? For å dykke litt dypere, er vi nødt til å starte med det å være spirituell.

Noen forklarer det med at det handler om å føle seg tilknyttet noe større enn oss selv. Du må ikke nødvendigvis tro på religion. Det handler mer om å være nysgjerrig på livets store spørsmål. Være åpen for å lære om seg selv og andre.

– Jeg vil definere det som at du kjenner på at det er noe mer. Noe mer enn det øyet kan se, forteller Opsal.

Helt siden tidenes morgen har spiritualisme og åndelighet vært en del av oss. Likevel tok det tid før Opsal turte å snakke om det hun følte på.

– Før jeg var bevisst på evnene mine. Så kunne jeg ikke vite om det jeg plukket opp, faktisk var noe ekte.

– Det gjorde meg usikker, forteller Opsal.

Opsal hadde lenge en følelse av at hun forsto noe mer enn andre. Men hun turte ikke si det til verken venner, familie eller kjæreste. Det skulle gå flere år før hun sa noe.

– Først da jeg selv besøkte en klarsynt, begynte jeg å forstå mer.

– Jeg opplevde at hun så meg. Hun så veldig mye av det jeg ikke hadde klart å beskrive selv. Hun sa aldri noe om at jeg skulle bli klarsynt. Det var mer generelt om livet, sier hun.

Rundt 10 år etter hennes møte med en klarsynt, turte hun å ta steget ut. Det føltes som flere tonn med bekymringer forsvant fra skuldrene hennes, ifølge Opsal.

Kari Opsal med hvit skjorte og dongeribukse. Holder på kort, som hun selv kaller orakelkort. De har mange farger.

Da sluttet hun som arkitekt og satset på det spirituelle.

– Jeg lurte litt på om jeg hadde blitt gal. Derfor var jeg redd for å si det til folk, sier hun.

Nå lever hun av å behandle andre mennesker, skrive bøker og lage podkast.

Men for mange er ikke spiritualisme bare positivt. Mange er veldig kritiske. Opsal sier hun er heldig som ikke har fått så mye kritikk.

– Jeg trodde at jeg skulle møte mye mer motstand. Men det er klart at det også kan komme, sier hun.

Forskere er også veldig forsiktige når de skal forske på temaet. Selv om det er vanskelig å forske på det, er det fortsatt en del som har troen på dette.

Fire av ti svensker tror blant annet på overnaturlige evner. Det har forskere ved Göteborgs universitet funnet ut.

– Prosentene som svarer at det finnes personer med slike evner, er nok overraskende høye for mange. Det sier Sebastian Lundmark.

Samme forskning viser at én av fire tror det er mulig å spå om framtiden. Ved hjelp av tarotkort eller andre hjelpemidler.

Richard S. Broughton er en annen kjent forsker som mener at noen er klarsynte. Mens andre forskere mener det ikke finnes noen bevis på at folk er klarsynte. Det er mye uenighet.

Opsal har forståelse for at folk kan være skeptiske. Hun hadde selv fordommer mot det å være klarsynt.

– Jeg hadde også masse fordommer mot det å være klarsynt. Jeg tror det er veldig sunt å være skeptisk. Det er viktig å ha oss selv med på laget hele veien for å ta gode avgjørelser, sier hun.

For Opsal er det viktig å ikke være en slags misjonær for det hun driver med. Hun ønsker ikke å presse sin væremåte på andre. Hun ønsker kun å dele kunnskapen og erfaringen hun har fått med seg.

Hun sier det er viktig at vi aksepterer at folk er forskjellige. Og at for noen er kanskje hennes behandling bra, mens for andre ikke.

Vanlige folk kjøper tjenester fra Opsal. Det kan blant annet være en «reading», som kan kalles en lesning. Eller noe Opsal kaller «mediumship», som handler om å ta kontakt med døde.

– Hva er det som skjer du «leser» noen?

– Det er en slags strøm av bilder, følelser og ord som ikke kommer fra mine egne tanker, men heller beskjeder fra noe helt annet, sier Opsal.

Ifølge de svenske forskerne er det flest kvinner som oppsøker det spirituelle. Det kan også Opsal bekrefte.

– Det er 98 prosent kvinner, men mennene er på vei, sier hun.

– Kvinner har ofte en naturlig dragning mot det. Mens menn faller det ikke nødvendigvis like naturlig for i samfunnet vi lever i.

Opsal mener at flere har godt av å ta vare på seg selv, når det gjelder mental helse. Og at spiritualitet kan være et godt verktøy for akkurat det.

– Jeg tror at det å lytte til seg selv, som spiritualitet handler om, gjør at vi blir bedre mennesker.

Hun forklarer det som at alle har det travelt og følger en plan. Først får du deg en utdanning, for så en jobb, leilighet, kjæreste og barn. Før du vet ordet av det, har du havnet et sted du ikke ønsker.

– Hæ? Hvordan havnet jeg her? Og det her føles egentlig ikke riktig, sier hun.

Opsal mener at det å tørre å lytte til seg selv og bruke meditasjon kan hjelpe mange.

– Lytt til deg selv, framfor å leve et liv som andre forventer av deg.

Tilbake ved spisebordet sitter Opsal på én side. Klar Tales journalist sitter på den andre siden. Kortet «masken» blir trukket, og lesningen fortsetter.

– Masken, spennende, sier Opsal.

– Kan du gi meg hele navnet ditt?

– Petter Johansen Skipperø.

Opsal lukker øynene og lar bildene strømme på.

– Det er akkurat som at du har mer på lager enn det du kanskje viser, forteller hun.

– Jeg får lyst til å si en del mer.