Mariam Kabia er egentlig sykepleier. Nå er hun sykemeldt. Hun ville ha noe meningsfylt å gjøre, mens hun kom seg på beina igjen.
– Jeg hadde akkurat lært meg å sy. Men jeg fant ingen tilbud som dette. Så vi laget det selv.
En ansatt på biblioteket Deichman koblet Kabia med Mollaee. Sammen startet de opp flerkulturell sygruppe. Nå har de holdt på i rundt to måneder. Ordet spredde seg raskt. Gruppa er alltid full.
Mollaee sitt mål er å hjelpe kvinner med integrering. Hun vet selv hvordan det er å starte livet på nytt.
– Jeg har en mastergrad i familiejuss fra Iran. Der jobbet jeg med rettigheter, sier Mollaee.
Hun kan ikke jobbe med det samme i Norge. Da må hun studere juss på nytt. Mollaee bestemte seg derfor for å tenke nytt.
– Jeg jobbet hardt for å lære meg å snakke norsk. Jeg fikk meg også jobb som skredder.
Samtidig bestemte Mollaee seg for å engasjere seg frivillig. Hun engasjerte seg i organisasjonen LIN. Hun ville kombinere kunnskapen om å sy med å hjelpe å integrere andre kvinner.
– Hovedmålet mitt er å hjelpe kvinner som har dårlig språk. Språket er en nøkkel. Uten språket, må du alltid stå og banke på døra. Ingen slipper deg inn. Du må finne nøkkelen selv.
Shabnam Sharifi sier seg enig. Jeg var ikke redd for å snakke, sier hun.
– Jeg snakket dårlig og sa mye feil. Men jeg fortsatte å snakke norsk. Det er den eneste måten å lære på, sier Sharifi.
Du må begynne hele livet ditt på nytt når du kommer til et nytt land, sier Sharifi. Det er noe kvinnene her har til felles. Gruppa deler erfaringer og problemer.
– Sammen finner vi løsninger. Dette skal være et trygt sted, sier Mollaee.
Kvinnene deler tradisjoner og syteknikker fra hjemlandet. Nasrin Lajani har lang erfaring med å lage klær. Hun viser bilder på mobilen sin. Hun har laget klær til seg selv og familien.
– Det er tradisjonelle kurdiske klær, sier Lajani.
Mollaee forteller at tilbudet har blitt populært. På onsdager holder de på fra 10.30 til 14.00. De skal starte å arrangere sygruppe på fredager også. Snart skal vi starte opp med moderne broderi også, sier Mollaee.
Noen av deltakerne har reist et stykke for å være med.
– Målet er å skape et sted å samle arbeidsledige damer. Sammen kan vi motivere hverandre. Det er viktig å gjøre noe slik at du føler at du er en nyttig person for samfunnet.