30 år med lettleste nyheter

Vi har fulgt en konge i graven, opplevd terror og et virus som lammer hele verden. Klar Tale har gitt deg lettleste nyheter i 30 år.

HISTORIE: Første nummer av Klar Tale (til venstre) kom ut 11. oktober 1990. Siden har avisa skrevet om mange store hendelser i Norge og verden.
Publisert Sist oppdatert

«Endelig er vi her med Klar Tale». «I Klar Tale vil vi forsøke å skrive slik at mange kan forstå. Samtidig vil vi prøve å lage en avis som er spennende å lese». Det skrev redaktøren i den aller første utgaven av Klar Tale. Den kom 11. oktober 1990.

Bildet viser forsiden av Klar Tale 11. oktober 1990. Da kom første utgave av avisa ut.
FØRSTE: Slik så forsiden av Klar Tale ut 11. oktober 1990. Da kom første utgave av avisa ut.

Den første avisa hadde dystre saker om blodbad i Jerusalem. Og fattigdom i Romania. Men også glade nyheter om at Øst- og Vest-Tyskland endelig var samlet.

Med det var Norges eneste lettleste avis i gang. Vi har bladd oss igjennom arkivet av 30 år med aviser. Det ble en reise gjennom store og små hendelser. De har påvirket både Norge og verden. Sakene avslører hvor mye vi og samfunnet har forandret oss.

###

Det viser blant annet artikkelen «Eksotiske Grønland» fra 1990. Den handler om bydelen Grønland i Oslo. «Her finner du rester av det gamle Oslo. Men her finner du også det nye samfunnet - med fremmede kulturer side om side med det norske», skrev journalisten. Saken hadde bilder av en kvinne med hijab og menn med turban. Kanskje uvanlig og eksotisk for etniske nordmenn den gang. Men vi ville neppe skrevet slik om innvandrere i 2020.

###

I januar 1991 skjedde noe som berørte alle i Norge: Kongen vår Olav V døde. Klar Tale tok farvel på hele forsiden, med fjord, fjell og snødekt landskap. Blomster viste kongens monogram, en «O» med en «V» inni.

###

Husker du politikeren Arne Treholt? I 1985 ble han dømt til 20 års fengsel for spionasje. Klar Tale møtte ham i fengselet i 1991. Da hadde han sonet åtte år av straffen. Vår journalist spurte hvordan han hadde det.

– Det er familien min dette er verst for. Det er dem jeg tenker mest på. Jeg er på mange måter beskyttet i fengselet. De som jobber her og de andre fangene er forståelses-fulle. De skjønner at jeg har det vanskelig, sa Treholt.

###

I 1994 arrangerte Norge De olympiske leker (OL) på Lillehammer. Da som nå likte vi å tro at Norge var best i mye. Klar Tale var intet unntak. Det viser tittelen på saken «OL på norsk er best».

###

I Klar Tale har vi skrevet mye om innvandrere som sliter med å få jobb. Spesielt de siste ti årene. Men allerede i 1996 var vi opptatt av temaet. Da skrev vi om blant andre arkitekten Valida Mujezinovic. Hun hadde flyktet fra krigen i Bosnia Hercegovina.

– Norge har ikke bruk for meg, sa hun til avisa den gang. Hun ville flytte fra Norge for å jobbe med yrket sitt.

###

4. januar i år 2000 krasjet to tog ved Åsta i Østerdalen. Det ene toget begynte å brenne. 67 personer døde. Uka etter trykket Klar Tale et intervju med Bente Larsen. Hun var den siste som ble reddet ut av toget i live.

– Toget tutet. Det ble en del rabalder og bråk. Jeg er glad jeg ikke forsto hvor alvorlig ulykken var der og da, sa hun. Den gang var Klar Tale en del av nyhetsbyrået NTB.

###

Året etter rystet terror-angrepene mot USA en hel verden. «USA sverger hevn» var tittelen på Klar Tales forside 13. september. To dager før hadde terrorister styrtet to fly inn i World Trade Center i New York. Vi dekket saken både på papir og på nettavisa klartale.no.

###

Ti år senere var det Norge som opplevde grusom terror. 22. juli 2011 satt fire av Klar Tales journalister på jobb i Grubbegata i Oslo. Plutselig hørte og kjente vi et voldsomt drønn. Det var fra en bombe i regjerings-kvartalet 150 meter unna. Senere fulgte vi sjokkert med på det grusomme som skjedde på Utøya. Arbeidet med neste avis kommer vi nok aldri til å glemme.

###

I 2011 begynte folk å protestere mot regimet i Syria. Det ble borgerkrig i landet. Høsten 2015 kom mange syriske flyktninger til Europa. Klar Tale møtte en familie som kom til Norge.

– Syria er ødelagt. Vi kan ikke leve der. Vi har grått for folket vårt og dyra våre, sa Mahmoud Alhallak. Han jobbet som bonde i Syria. Han og familien var lettet over å være trygge.

###

Nå er vi i 2020. Kanskje det mest spesielle av alle disse 30 årene. Året der Norge og resten av verden stengte. Korona-viruset har fylt Klar Tale både i papiravisen og nettavisen. Redaksjonen er spredt på Kongsvinger, Røyken og Oslo. Vi lager avisa fra hvert vårt hjemmekontor. Og av og til fra kontoret i Oslo sentrum. Viruset vil nok fylle nyhetene en god stund framover. Men det blir også plass til andre spennende saker i tiden som kommer.