Tema

Amming og morsmelk feires i en uke

Amming er både sunt for mor og barn. Men offentlig amming er ikke akseptert over hele verden.

For en uke siden var 500 mødre samlet i hovedstaden Buenos Aires i Argentina. De var sinte. Constanza Santos hadde blitt bedt av politiet om å forlate en park fordi hun ammet barnet sitt i offentlighet. Kvinnene ville vise sin støtte til henne. De hadde med seg plakater og de små barna sine. På flere av plakatene stod det: «Mine bryster, mine rettigheter; jeg er ikke interessert i din mening». Så begynte de å amme barna sine.

Også andre steder i landet ble det holdt lignende demonstrasjoner, ifølge nyhetsbyrået NTB.

I morgen (mandag) starter verdensuken for amming. Den holdes av verdens-organisasjonen FN og har vært siden 1992. Målet er å fortelle hvor viktig det er at kvinner ammer. Og at de får amme i fred, også i offentligheten. Andre skal ikke se stygt på en kvinne som mater barnet sitt. Amming er viktig for utviklingen av et land, skriver Verdens-alliansen for amming på sine nettsider. Morsmelk er den viktigste maten til de yngste barna. Den gjør at flere barn i fattige land overlever.

Norske myndigheter anbefaler at barn får morsmelk fram til de er seks måneder gamle. Det skriver nettstedet helsenorge.

Det er også bra for helsen til mødrene at de ammer. Amming kan hjelpe mot kreft i bryst og eggstokker til kvinner. Det har forskere funnet ut, skriver NTB. De mener at 800.000 mennesker i verden kan reddes dersom flere kvinner ammer.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå