Tema

Anne blir første kvinnelige ordfører

Anne Rygh Pedersen skriver historie når hun tar over som ordfører i Tønsberg.

– 1. januar 2020 blir nabo-kommunen Re slått sammen med Tønsberg. Da blir vi nesten 10.000 flere. Det kommer til å bo 55.000 mennesker i kommunen. Derfor får vi mange spennende muligheter. Men Tønsberg kommune har dårlig råd. Derfor vil det ta tid å få gjennomført de sakene vi ønsker, sier Anne Rygh Pedersen fra Arbeiderpartiet (Ap).

Hun er den nye ordføreren i Tønsberg i Vestfold etter lokalvalget. Pedersen er en erfaren politiker. Hun var fylkesordfører i Vestfold fra 2003 til 2005. Hun har også vært varamedlem til Stortinget og stats-sekretær i Justis- og politidepartementet.

Men hun har aldri vært ordfører. Tønsberg har faktisk aldri før hatt en kvinnelig ordfører. Pedersen skal ha permisjon fra Direktoratet for samfunns-sikkerhet og beredskap. Der har hun vært avdelingsdirektør siden 2012. Før det var hun politimester i Telemark.

– Det har vært en fordel i valgkampen at mange vet hvem jeg er, sier hun.

Les alt om valget her: klartale.no/valg2019

Det er også lenge siden Ap hadde ordføreren i Tønsberg. Sist var i perioden 2001 til 2003. Før det må vi tilbake til 1975 for å finne en ordfører fra Ap. De siste åtte årene har Høyre hatt ordføreren.

Ap hadde som mål å få ordfører-vervet i Tønsberg i år.

– Jeg har lyst til å være med på å utvikle kommunen. Dessuten stilte ikke ordfører Petter Berg fra Høyre til valg i år. Da var det større sjanse for at jeg skulle bli ordfører, sier Pedersen.

Ap fikk færre stemmer i Tønsberg i år enn for fire år siden. De fikk 26,8 prosent av stemmene. Men det gjør Ap størst. Ap skal samarbeide med Senterpartiet, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti de neste fire årene. Disse partiene får flertallet i det nye kommunestyret i Tønsberg. 
  
Pedersen mener det er naturlig å samarbeide med disse partiene.

– Vi har felles interesser. Jeg kunne ikke ha samarbeidet med Høyre eller Fremskrittspartiet, sier hun.

Tønsberg vil merke at den nye ordføreren er fra Ap, lover Pedersen.

– Jeg skal selvsagt være en ordfører for alle. Men det skal være en tydelig politisk ledelse. Tønsberg må få en mer sosial profil. Og vi skal ha store mål for miljøet, sier Pedersen.

Ap gjorde det dårlig i lokalvalget over hele landet. Men partiet beholder trolig makten i Oslo og Trondheim. Det gjør de fordi mange stemte på andre partier på venstresiden. Ap har dessuten fått ordføreren i kommuner som Drammen, Ålesund, Lindesnes og Hammerfest.

Siste utgave

På forsiden nå