Tema
Bilde 1 av 5

Bak kulissene på «Snøfall»

Ni år gamle Mia er travelt opptatt denne måneden. Hun spiller i suksessen «Snøfall» på Oslo Nye Teater. Vi fikk titte bak kulissene.

– Jeg skal bli skuespiller, sier Mia Alegria Ulimoen. Nå koser niåringen seg på scenen i den populære forestillingen «Snøfall». Du kan se video her.

Desember er tid for julestemning over hele landet. I Oslo startet julesesongen allerede midt i november. Da hadde Oslo Nye Teater premiere på årets utgave av «Snøfall».

«Snøfall» startet som en julekalender på kanalen NRK. Serien ble første gang vist i 2016. Nesten 1 million nordmenn så episodene. Det er rekord for en norsk julekalender. Serien blir vist på NRK også i år.

«Snøfall» ble vist som teater første gang i Oslo i fjor. «Snøfall» handler om Selma. Hun har ingen foreldre og ønsker seg en familie. Selma skriver brev til julenissen.

Historien om Selma ble svært populær på teater. Derfor er det ikke rart at «Snøfall» blir vist på Oslo Nye Teater i år også. De viser stykket 25 ganger i desember.

– «Snøfall» er kjempegøy, sier Mia Alegria Ulimoen til Klar Tale. Hun spiller Lilli, den minste jenta i stykket. Mia deler rollen med to andre.

– Da blir vi ikke slitne av for mange forestillinger, sier hun. Mia er ni år gammel. Hun spilte Lilli i fjor også.

Mia viser Klar Tale rundt på Oslo Nye Teater. Det er lørdag ettermiddag. «Snøfall» spilles to ganger denne dagen. Mia er med begge gangene. Hver forestilling varer i to timer.

– I pausen skifter jeg kostyme. Så spiser vi pizza. Så er det ny forestilling. Det er ikke slitsomt. Jeg blir bare litt svett, sier hun.

Mia skal snart få sminke på. Men først viser hun fram programheftet. Der er det bilde av alle skuespillerne.

– Mange av dem er veldig kjente. Tarjei Sandvik Moe var med i «Skam». Sisi Sumbundu var med i «Stjernekamp», forteller hun.

Mia peker på bildet av Emilie Mordal. Hun spiller Selma i «Snøfall». Trond Høvik er julenissen. Petter Vermeli spiller den skumle Winter. Mange andre skuespillere er også med.

Det er i tillegg viktige oppgaver bak scenen. Det er laget mange kostymer. Lyd og lys må være bra. Kulisser skal skiftes. Noen passer på så de unge skuespillerne går på scenen når de skal.

– Alle er så hyggelige, sier Mia.

En tekniker har festet en «mygg» på henne. Det er en liten mikrofon uten ledning.

– Jeg skal ikke si så mye på scenen. Men jeg er med på mange sanger, forteller Mia.

Niåringen går på 4. trinn på Hasle skole i Oslo. Hun er glad i fotball og turn. Men skuespill er gøyest. Det startet hun med da hun var seks år gammel. Mia har gått på musikal-skole. Hun vil bli skuespiller. Det er hun sikker på.

– Det går ikke ut over arbeidet på skolen. Da er det greit, sier Ines Alegria Ulimoen. Hun er mammaen til Mia.

Allerede 30. januar skal Mia være med i et nytt stykke på Oslo Nye Teater. Da er det premiere på musikalen «Så som i himmelen».

– Jeg liker å opptre for mange mennesker, forteller Mia.

Så må vi si «ha det bra». De andre skuespillerne er på plass. Snart starter første forestilling.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå