MIN STEMME:

De blir alle oversett og møter fordommer

Alle stemmer i samfunnet blir ikke hørt like godt. Derfor har vi laget en serie med artikler som vi kaller «Min stemme».

– Jeg blir såret når de tror jeg er psykisk utviklingshemmet, sier Siv-Anne Heggheim.

21-åringen har cerebral parese. Hun mangler språk. Les hele historien hennes her.

Klar Tale nummer 20 er en annerledes avis. Vi har snakket med personer i samfunnet som sjelden blir hørt. De har alle en funksjons-nedsettelse.

###

Noen av dem fungerer godt på jobb og privat. Håkon Gisholt er blind. Likevel jobber han som politimann og trener mye. Ragna Huse er døv. Hun jobber med å hjelpe andre døve.

Noen av de fem sliter mer i hverdagen. Ågot Valle er aktiv og sterk. Men hun trenger også en del støtte. Siv-Anne trenger mye hjelp. Hun savner å ha venner. Christoffer Liljeflod har ingen jobb. Dysleksien gjør det vanskelig for ham å arbeide.

Alle fem har noe felles. De har problemer som andre slipper. De må venne seg til å ha en funksjons-nedsettelse. De må lete seg fram i regler, lover og systemer. De må finne ut hvordan de kan få støtte og hjelpemidler.

Alle fem har opplevd fordommer. Det kan handle om å bli oversett. Å bli snakket til på en rar måte. Å bli kalt dum fordi du ikke klarer det samme som andre.

De fem har også noe positivt til felles. De har alle sine talenter. De har drømmer og pågangsmot. Siv-Anne skriver blogg om livet sitt. Ågot er fortsatt aktiv i samfunnet. Christoffer vil fortelle sin historie i en bok. Håkon løper maraton. Ragna synger.

De fem vil bli hørt. De vil være med i samfunnet.

Disse er med i «Min stemme»:

Siste utgave

På forsiden nå