Tema
Bilde 1 av 3

Denne nissen gir råd til nye nisser

Han pleier å besøke mange hus hver jul. Men i år må denne nissen bli hjemme. Han vil unngå å spre smitte. Men han har flere råd til nye nisser i hele Norge.

– Korona påvirker jo oss alle. Det gjelder også for nissen, sier Simen Trandem. Han skal ha en annerledes jul i år. For han har en tradisjon om å reise rundt juleaften. Han er nemlig nisse for familier som bor i nærheten. Men i år må han si nei.

– I fjor var jeg vel innom åtte eller ti hus. Da er det en stor risiko for å spre smitte uten å mene det. Hvis noen er smittet uten å vite det, så kan jeg bære det med meg videre. Det vil jeg unngå. Så i år må nok reise-nissen ta fri og nyte jula hjemme.

Bildet er av en nisse som holder en boks med pepperkaker.

Det er sjelden mindre enn fem til seks personer i hvert hus, forklarer han. Ofte er det også eldre på besøk. Trandem mener det ville vært feil å ta sjansen på at det går bra, siden han er uten symptomer. Han tror også det ville vært vanskelig å si nei til barna.

HYGGE: Denne nissen skal feire jula hjemme i år. Foto: Simen Trandem

– Det ville blitt veldig vanskelig å si til barn at de må holde to meter avstand. Det er bedre at de finner noen i huset som kan være nisse. Da kan barna få sitte på fanget til nissen og fortelle om hva de ønsker seg, og si hva de synes om jula så langt, sier Trandem.

Han tror det vil være mange nye nisser i Norge i 2020. Han har noen råd til de som skal være nisse for første gang.

– Det er noen ting som er viktig at en nisse vet. Det ene er at noen barn er redd nissen. De må få lov til det. Det blir feil å tvinge dem til å gå bort til nissen da. Det kan ødelegge hele jule-stemninga, sier han. Og unger er gode til å legge merke til detaljer.

– Pass på at du har på deg klær som du bruker lite. Skift klær etter middagen. Du må unngå at de kjenner igjen noen klær under nisse-drakta. Ungene kjenner igjen slike småting. Det samme gjelder for parfyme. Og så må du tro litt på at du er nissen. Du må tåle å leve deg inn i rollen. Gjør litt om på gang-laget, snakk med litt dypere stemme. Du kan ha en pute på magen også, men de andre tingene er viktigere, mener Trandem.

(Saken fortsetter under bildet)

Bildet er av en nisse i bagasjerommet på en bil. Han er gjemt bak gaver og en stor bamse.

REISER: Simen Trandem bruker å reise rundt for å være nisse. Men i år blir han hjemme. Han vil unngå at han sprer korona fra hus til hus. Foto: Simen Trandem

Han har også en advarsel til de som skal være nisse i år.

– De maskene for nisser. La være å bruke dem. Det er det samme om de er av gummi eller plastikk. Det er mye bedre med et løsskjegg. Da ser kanskje skjegget kunstig ut, men da ser i alle fall ansiktet naturlig ut. Unga ser at det er en maske uansett. Og for mange barn er maska med på å gjøre nissen enda skumlere, sier Trandem.

– Men det er viktig å minne om at det blir jul i år også. Selv om det blir annerledes. Så nissen vil ønske alle ei riktig god jul.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå