Tema

– Det er mye som kan gå galt

Torsdag kan Vilde Nistad Strandos bli verdens beste konditor.

– Ting kan knekke eller skjære seg, sier Vilde Nistad Strandos.

25-åringen snakker med Klar Tale over telefon. I det siste har hun nesten ikke hatt noen fritid. Først har hun vært på jobb på Naustdal Dampbakeri i Førde i Sogn og Fjordane. Etterpå har hun vært opptatt med egne oppskrifter og smaker.

– Jeg har testet ut smakene jeg skal bruke på alle det er mulig å teste dem ut på, ler hun.

Strandos har nettopp landet i byen München i Tyskland. Der skal hun være med i verdens-mesterskapet for unge konditorer. Strandos er med Baker- og konditorlandslaget (BKL) for Norge. Hun skal konkurrere mot Tyskland, Brasil, Kina, Island og Japan.

– Det er dommerne fra hele verden som skal bedømme hva vi lager. Nordiske retter har mye smak. Det er ikke sikkert alle liker det, sier hun.

Deltagerne skal konkurrere med egne oppskrifter. De har én dag å forberede seg på. Deretter får de ni timer på onsdag og seks timer på torsdag. De fikk velge tema selv. Strandos valgte temaet «høst».

– Jeg synes det passet godt for sesongen. Det er mange fine smaker og fine oppskrifter, sier hun.

Strandos skal lage en skulptur i sukker, en dessert, en moussekake, fire typer konfekt og fire typer marsipan.

– Jeg gleder meg mest til å lage desserten. Jeg skal lage melkesjokolade-mousse med karamell og créme brûlée. Og en is med gresskar og kanel, sier hun.

Dessert har Vilde vunnet en pris for før. I fjor vant hun pris for beste kake og desserttallerken i en nordisk konkurranse. Og hun kom på tredjeplass i et nordisk mesterskap for kaker. Nordic Pastry Cup, heter det. Norges-mesterskapet for ung konditor vant hun i 2014.

Strandos har visst det siden hun var liten. Det var konditor hun skulle bli. Det første hun laget, var en formkake, tror hun. Så tok hun videregående skole i Danmark. Hun liker å lage tradisjonelle og moderne retter, spesielt sjokolade.

– Jeg tror det skal gå bra i konkurransen. Familie, venner, kollegaer og hele landslaget skal være med og heie, sier Strandos.

Har du noen tips til kommende konditorer?

– Ikke vær redd for å prøve deg frem. Prøv smaker du tror kan passe sammen. Går det galt, har du lært noe også, sier Strandos.

Hva drømmer du om?

– Jeg vet ikke helt. At jeg ikke blir lei konditorfaget og at jeg fortsetter å være nysgjerrig, sier Vilde Nistad Strandos.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå