Tema
Bilde 1 av 7

Dette er Erna Solbergs beste triks

– Dette virkemiddelet fungerer på eldre menn med mye makt. På noen damer også, sier statsminister Solberg.

Erna Solberg har et triks når hun møter andre ledere i verden: Hun snakker om fotball og gir fotballer i gave.

– Fotball får folk til å le, slappe av og snakke om sine opplevelser av idrett. Så kan du snakke om alle de vanskelige tingene etterpå, sier statsministeren til NTB.

Hun snakket om dette da hun besøkte turneringen Norway Cup onsdag.

Solberg har tatt med seg fotballer til flere viktige møter. På ballene er målene for bærekraft skrevet. Det er viktige mål om behandling av folk og kloden, laget av verdensorganisasjonen FN.

– Jeg ga Kinas president Xi Jinping en ball da jeg var der i 2017. Jeg vet at han er opptatt av sport og fotball. De som jobber for ham, var skeptiske. Men det gikk helt fint, sier Solberg.

Selv heier hun på Brann og spanske Real Madrid. Hun ser at andre ledere også er opptatt av lagene sine.

– Jeg var i Ghana i sommer. Presidenten måtte reise sent på kvelden mens jeg var der. Han skulle noe annet. Men det var litt uklart hva han skulle, forteller hun.

Det viste seg at presidenten er fan av det engelske laget Tottenham. Han skulle se finalen i Mesterligaen. Tottenham møtte Liverpool.

– Han og jeg leder FNs bærekrafts-gruppe sammen. Men fotballhjertet banket. Han måtte komme seg til kampen, sier Solberg.

Tre ting er populært i alle land – uansett hvor Solberg reiser i verden:

– Musikk, dans og idrett, særlig fotball. Fotballen er så universell, sier hun.

Siste utgave

På forsiden nå