Tema

Dette er ikke tåke. Det er skitten luft

Folk nærmest tygger den skitne lufta i Hong Kong. Flere bedrifter vurderer å flykte fra forurensningen.

Tåka ligger tykk og grå i byen Hong Kong. Men det er ikke tåke, det er lufta som er full av forurensning. Folk hoster og dekker til nese og munn med tørkler. Hosten kalles «Hong Kong-hosten» og kan vare i flere uker.
– På en dårlig dag kan du nærmest tygge lufta når du går nedover gata, sier Mike Kilburn til avisa USA Today. Han bor i Hong Kong.

Hong Kong er ikke alene om å slite med forurensning. Storbyer som Mexico by, Dhaka i Bangladesh, Chengdu i Kina og Santiago i Chile har også store problemer. Ifølge Norsk institutt for luft-forskning (NILU) er det ikke fabrikker som er verst, det er alle bilene. Flere folk kjøper biler, og mange av bilene er gamle. De forurenser mer. I Dhaka sliter også innbyggerne med masse støv fra flere tusen små mursteins-fabrikker.

– Forurensningen og støvet kan gjøre at slimhinnene i nese og lunger virker dårligere. Da får folk lettere i seg virus og bakterier. De som har dårlig helse fra før, har større risiko for å dø, sier Dag Tønnesen til Klar Tale. Han er seniorforsker ved NILU.
Men i Hong Kong skaper lufta også et annet problem. Det er flere tusen amerikanske bedrifter i byen. Mange av dem vurderer å flytte. Bedriftene sliter med å få folk til å bo der. Handels-kammeret i Hong Kong er bekymret. De frykter at økonomien vil lide. Handels-kammeret har bedt byens myndigheter om å gjøre noe med forurensningen.

Men myndighetene skylder på at den skitne lufta kommer fra Kina.
– I Sør-Kina er det mange fabrikker som lager sko, klær og biler. De får strøm fra kraftverk som drives med kull. Men kineserne er blitt flinkere til å rense utslipp fra kraftverkene, sier Kristin Aunan. Hun er forsknings-leder ved CICERO Senter for klima-forskning. 

Det er trolig ikke blitt større utslipp i Hong Kong de siste årene. Men det hjelper lite hvis det kommer inn forurenset luft fra Kina i nord.

Ifølge Aunan lager Kina nå flere varer etter noen år med problemer med økonomien i verden. Men det største problemet er at det blir stadig flere biler i Kina.

– Partiklene de slipper ut, kan flytte seg ganske langt. I tillegg lager de en dis, så folk ser at lufta ikke er ren. Da blir de gjerne mer bekymret, sier hun.

Aunan sier at noen kinesiske byer er blitt renere enn før. Det gjelder blant annet Beijing og Shanghai.
– Men innsatsen er ikke lik i hele landet. Utenfor de største byene er det mindre oppmerksomhet på luft-forurensning, sier hun.

Forskeren tror at Kina vil jobbe mer for miljøet framover. 
– Men bil-trafikken øker utrolig raskt, og det bygges stadig nye veier. Derfor vil det ikke være nok å skjerpe litt på kravene til fabrikker eller bil-utslipp, sier hun.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå