Tema

Disse fire har bestemt seg - har du?

Videregående er slutt. Nå starter framtida. Disse fire vet hvilken utdanning de skal velge.

– Det er kjempedeilig å være ferdig! Nå kan jeg endelig gjøre noe jeg synes er spennende, sier Kristianne Emilie Smedholen (til venste) til Klar Tale. Hun er 19 år gammel.

Hun og vennegjengen har hatt sin siste dag på Sørumsand videregående skole i Akershus.

– Jeg synes det var skummelt å gå i 3. klasse. Jeg har vært redd for ikke å få gode nok karakterer. Jeg har jobbet veldig hardt, sier Smedholen.

Markus Kongstein (til høyre) synes det er litt trist å slutte på skolen. Samtidig føler han seg lettet.

– På skolen har jeg visst hva jeg skal gjøre. Jeg har følt meg trygg. Nå er det jeg som skal bestemme, sier Kongstein.

Keiana Del Rosario (andre fra venstre) gleder seg til mer frihet.

– Det er nå livet starter, sier hun.

På avslutningen får elevene et ark med karakterene sine. For Smedholen er karakterene ekstra viktige. Hun har søkt på medisinstudiet. Dette er et av studiene det er vanskeligst å komme inn på.

– Jeg har drømt om å bli lege siden jeg var barn. Jeg liker realfag og vil jobbe med mennesker, sier Smedholen.

Hun har pratet mye med moren sin om utdanning.

– Jeg tenkte også på å bli dyrlege. Jeg diskuterte det med mamma. Da fant jeg ut at dyrleger jobber mye alene. Det er også vanskeligere å kommunisere med dyr. Derfor valgte jeg medisinstudiet, forteller Smedholen.

Tobias Moen (andre fra høyre) har søkt seg til Garden i Forsvaret. Garden er den største gruppen i militæret. De har blant annet som oppgave å forsvare kongen og støtte politiet i kriser. For Moen var valget enkelt.

– Pappa har jobbet i Forsvaret i mange år. Jeg har alltid sett opp til ham og drømt om å ta en utdanning i Forsvaret, sier Moen.

Når han er ferdig i Garden, ønsker han å ta en utdanning ved Forsvarets ingeniørhøgskole.

– Der kan jeg ta en utdanning for å bli cyberingeniør. En cyberingeniør beskytter Forsvarets data- og kommunikasjons-systemer, forteller Moen.

Rosario var usikker på hva hun skulle gjøre etter videregående skole.

– Jeg pratet med en veileder på skolen om karriere. Men jeg ble egentlig ikke så mye klokere, sier hun.

Nå har Rosario søkt på en bachelor i administrasjon og ledelse.

– Jeg vet fortsatt ikke hva jeg vil bli. Derfor ville jeg velge en utdanning jeg kan bruke til mye forskjellig, sier hun.

Hun håper å komme inn på Universitetet i Oslo eller på OsloMet.

– Foreldrene mine mener jeg burde studere informasjons- og kommunikasjons-teknologi (IKT). Har du en slik utdanning, er du sikret jobb i framtiden, mener de. Jeg har ikke tenkt så mye på dette før. Men det er sikkert lurt å velge en utdanning som gir jobb i framtiden, sier Rosario.

Kongsteins plan for høsten var å komme inn i militæret. Men han fikk først ingen plass.

– Jeg ble veldig skuffet. Men jeg søkte igjen. Nå har jeg fått en plass i Garden til våren. Fram til da skal jeg jobbe i en butikk som selger elektronikk, forteller Kongstein.

Han vil også ta en utdanning i Forsvaret.

– Jeg vil gjerne ta en lederutdanning, slik at jeg kan bli befal. Klarer jeg ikke kravene, vil jeg bli lærer, forteller Kongstein.

Vennene er ferdige med 13 års skole, men føler seg ikke mer voksne.

– Det er vel mange som mener vi er voksne nå, men jeg føler meg fortsatt som en gutt, sier Moen.

– Jeg synes ikke du er ordentlig voksen før du har flyttet hjemmefra. Og tjener penger selv, sier Rosario.

Siste utgave

På forsiden nå