Tema

Et kjapt farvel med Norge

Folk blir hentet på natta – med makt hvis det er nødvendig. I 2015 har over 7.000 personer blitt sendt ut av landet.

– Må jeg dra nå med en gang?

Klokka er halv to på natta. Syriske Yeahya Alhomse ser forvirret bort på de tre sivile politimennene som står foran ham. Gulvet i det lille rommet på Vardåsen asylmottak i Asker er dekket av et hvitt laken.

Sekunder tidligere satt Alhomse og vennene på mottaket her inne med hver sin tekopp. Nå er vennene sendt på gangen.

– Trenger du hjelp til å pakke, spør den ene politimannen.

– Hvor skal jeg, spør den syriske 27 åringen.

– Tilbake til Tyskland, sier politiet.

2015 har vært et travelt år for Politiets utlendingsenhet (PU). I november ble i snitt 28 personer hentet og sendt ut av landet hver natt.

– Vi jobber om natta av flere grunner. Den viktigste er at inngrepet blir mindre i det private rom enn i det offentlige rom. Om natta kan det skje mer diskret, sier Arne Stadheim til NTB. Han er teamleder i PUs operative enhet.

Syriske Alhomse ble først registrert som flyktning i Tyskland. Ifølge Dublin-avtalen kan han derfor ikke søke asyl i Norge. Han må gjøre det i Tyskland. Politiet skal sørge for at han drar, og at det skjer uten dramatikk.

Noen ganger går det ikke opp for folk at de må dra før de begynner å pakke. Da hender det at noen trekker fram ting som de kan skade seg selv eller andre med. Slik håper de å unngå eller utsette utreisen, sier Stadheim. Han følger Alhomse nøye mens han pakker.

En julebrus får plass i bagen med klær.

– Jeg må si adjø til vennene mine. Kan jeg det, spør 27-åringen.

– Det går bra. Men vi må følge deg, sier politiet.

En time senere svinger den sivile politi-bilen inn foran Refstad asylmottak i Oslo. Klokka nærmer seg tre.

To syriske søstre skal også tilbake til Tyskland. Alhomse sitter innelåst i bilen. En vakt passer ham mens Stadheim og en kollega går inn.

– Dere må våkne, dere skal tilbake til Tyskland.

Den ene betjenten tenner lyset i taket. Inne på rommet sover de to søstrene. I en annen seng sover en ung gutt.

De to søstrene gnir søvnen ut av ansiktet. Det nytter ikke å protestere. Ti minutter senere er bagen pakket, og de følges ut i bilen. Søstrene vil ikke snakke om det som skjer.

Det er viktig for myndighetene å sende ut dem som ikke har krav på opphold i Norge. Hos UDI flytter de rundt på asylsakene: De som trolig skal ut av landet, skyndes fram i køen.

2016 blir trolig nok et rekordår for Politiets utlendingsenhet. De ansetter for tida flere folk.

Fire timer er gått siden politiet vekket de to kvinnene fra Syria. De sitter på et fly til Berlin.

Alhomse måtte være noen timer ekstra på Gardermoen. Seks timer etter at politiet hentet ham, er 27-åringen på vei til Hamburg.

– Når jeg har skaffet meg tyske papirer, skal jeg komme tilbake på besøk. Jeg elsker Norge, sier han til NTB.

LES MER HER: Vil bo i Norge for alltid

LES MER HER: – Strengere regler virker

LES MER HER: Antall asylsøkere halvert

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå