Tema

Får Trondheim endelig en Michelin-stjerne?

Mandag kveld vet vi svaret.

– Jeg er optimistisk. Michelin har vært her flere ganger, sier Heidi Bjerkan til avisa Dagbladet. Bjerkan eier restaurant Credo i Trondheim.

Mandag deles de nordiske Michelin-stjernene ut. Stjernene regnes som den viktigste rosen en restaurant kan få. Til nå har bare Oslo og Stavanger fått stjerner.

Utdelingen er i Aarhus i Danmark klokka 18.45. Den strømmes direkte på nett her. 

Mange regner det som sikkert at Trondheim endelig får sin første stjerne. Bjerkan er invitert for å lage mat på utdelingen i Aarhus. Hun heier også på konkurrenten Fagn i samme by.

– Jeg har trua på at det kommer en stjerne til Trondheim, sier Bjerkan.

Også Bergen kan få sin første stjerne. Mange mener at restauranten Lysverket fortjener en stjerne.

– I år tror jeg det er deres tur, sier kokken Kjartan Skjelde til Dagbladet. Han driver restauranten Tango i Stavanger. Den kan få en stjerne senere, men neppe i år. Det mener matbloggeren Anders Husa. Han spår om Michelin-stjerner hvert år.

Husa mener at Re-naa i Stavanger fortjener to stjerner i stedet for én. Men det skjer kanskje først etter at de har flyttet til nye lokaler.

– Jeg synes Lysverket i Bergen er en god restaurant, men jeg mener den ikke er Michelin-kandidat, skriver Husa.

Han tror også på Credo i år. Selv om han mener at restauranten er litt uferdig. Så håper han at À L’aise i Oslo får en stjerne. Men han tror de dessverre blir oversett. Husa tror også at Statholdergaarden i Oslo er i fare for å miste sin stjerne. Årsaken er endringer de har gjort.

Restaurantene får enten én, to eller tre stjerner. Det siste betyr strålende. Maaemo i Norge er den eneste restauranten som har fått tre stjerner.

– Jeg tror alle som har stjerner beholder dem i Norge. Jeg synes À L'aise fortjener stjerne i Oslo. Jeg synes Credo fortjener i Trondheim. Det hadde vært gøy om Heidi Bjerkan på Credo ble den første kvinnelige kjøkkensjefen til å få stjerne i Norge, sier Bent Stiansen til avisa Aftenposten. Han driver restauranten Statholdergaarden i Oslo.

Michelin-guiden ble startet i 1900 av dekk-produsenten Michelin. Guiden skulle hjelpe folk på reise med å finne de beste stedene å bo og spise. De nordiske landene får sine stjerner i en egen utdeling hvert år. Den nordiske guiden kom i 2015.

Disse har Michelin-stjerner nå

Maaemo i Oslo fikk to stjerner fra 2012 til 2015. Den har fått tre stjerner fra 2016 til nå.

Galt i Oslo fikk én stjerne i 2018.

Kontrast i Oslo fikk én stjerne i 2016, 2017 og 2018.

Statholdergaarden i Oslo har fått én stjerne 21 år på rad.

Re-naa i Stavanger fikk én stjerne i 2016, 2017 og 2018.

Sabi Omakase i Stavanger fikk én stjerne i 2017 og 2018.

Siste utgave

På forsiden nå