Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

– Forbered deg godt før padleturen

Vårsola varmer. En padletur i kajakk kan friste på stille dager. Tine Raisbæk gleder seg til å holde kurs i padling igjen.

Dagene blir lysere og varmere. Noen er klare for vårens første padletur. Men den bør de kanskje vente med, sier Padleforbundet. Årsaken er korona-pandemien. De ber folk tenke seg godt om før de tar fram kajakken. Ulykker kan skje. Med for mange ute på sjøen, kan det bli for mye jobb for redningsbåtene.

Tine Raisbæk er kajakk-instruktør. Hun må avlyse alle kurs i påsken. Men hun gleder seg til nye muligheter i sommer.

– Det er viktig å være godt forberedt før padleturen. Er du nybegynner? Da bør du melde deg på et grunnkurs. Padling kan bli både enklere og morsommere når du har lært teknikken, sier hun.

Det vet venninnen Elisabeth Sørum alt om. De to møttes på innsjøen Goksjø i Vestfold for seks år siden.

– Jeg testet en gammel kajakk jeg hadde fått av faren min. Den var ustabil og vanskelig. Jeg hadde ikke peiling på hva jeg drev med, sier Sørum.

Raisbæk var selv ute i kajakk denne dagen. Hun la merke til en ustø nykommer på vannet.

– Tine padlet bort til meg og spurte om jeg trengte hjelp. Hun var så vennlig og direkte, forteller Sørum.

Raisbæk har holdt svært mange padlekurs de siste ti årene. Hun vet hvor viktig den første padleturen kan være.

– Det verste jeg kan tenke meg, er å være vitne til at noen får en dårlig første opplevelse med padling. Da kan kajakk virke skummelt og vanskelig, sier Raisbæk.

I dag holder de to yoga- og padlekurs sammen. Sørum er yogalærer og driver eget studio i Sandefjord.

– Yoga og padling passer perfekt sammen. Det handler om balanse, fokus og styrke. I begge aktivitetene brukes mye kjerne-muskulatur, sier Sørum.

Yoga gjør kroppen mykere og sterkere. Det er nyttig i padling, mener Raisbæk.

– Du skal ikke bare bruke armene når du padler. Det er viktig å få med hele kjernen og ryggen også. Å kunne ta gode tak mens du vrir overkroppen, sier Raisbæk.

De to instruktørene ser at de som har drevet med yoga før, tar padlingen lettere.

Sørum og Raisbæk starter sine kurs med yoga. Så er det ut på sjøen for å lære padle-teknikk. Lunsjen spiser de ute på en holme, før en felles meditasjon. Så får deltakerne lære hva de skal gjøre dersom kajakken velter.

– Mange gruer seg til sin første velt. Da hjelper det at vi roer dem helt ned med meditasjon i forkant, sier Sørum.

Det skjer ganske sjelden at folk velter ufrivillig med kajakk, ifølge Raisbæk. Men de som skal padle, bør ta alle forholdsregler. For det kan gå galt. I forrige uke ble en mann i 20-årene funnet død i innsjøen Mjøsa. Det skriver nyhetsbyrået NTB. Mannen hadde padlet i kajakk alene.

– Det er lurt å ha med seg en padle-kompis. En som kan hjelpe deg hvis du velter. Tørrdrakt og riktige klær er også viktig. Vannet er veldig kaldt nå. Faller du uti, er det vanskelig å tenke klart, sier Raisbæk.

På kurs lærer deltakerne å redde seg selv og andre. Slik blir de trygge padlere.

– Padling kan være en fantastisk natur-opplevelse, sier Sørum. Når du setter deg i kajakken og føler at du flyter – da forsvinner alt av stress og bekymringer. Du kjenner hvordan kroppen din beveger seg med bølgene. Du kjenner vinden og lukta av havet, sier Sørum.

Raisbæk nikker ivrig.

­­– Det beste er å padle hjemover i solnedgangen, mens vannet stilner mer og mer. Til slutt er det speilblankt. Da trenger du ikke tenke lenger. Da bare er du, sier hun.