Tema

Forbrukerrådet: – Be om byttelapp

Det finnes ingen bytterett i norsk lov. Derfor anbefaler Forbrukerrådet alle å be om byttelapp til julegavene. 

– Byttelappen inni er like viktig som navnelappen utenpå gavepapiret. Det er for å være helt sikker på at den som får gaven kan bytte. Det sier Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet til nyhetsbyrået NTB.

Mange tror de her rett til å bytte julegaver, men slik er det ikke. Det er opp til butikkene å bestemme. Men det er tradisjon for at gaver kan byttes i romjulen. Derfor anbefaler Forbrukerrådet alle å be om byttelapp.

– Det gjør det litt enklere å bytte for den som får gaven. Det er nemlig butikkenes egne regler som gjelder. Disse reglene kan variere fra butikk til butikk.

Gaver som er kjøpt på internett, kan i utgangspunktet ikke byttes i romjula. Men det er 14 dagers angrerett fra varen kom fram til den som kjøpte den. Det gjeldet hvis gaven ble kjøpt i en norsk eller europeisk nettbutikk.

– Vær rask med å skrive en e-post til selgeren om at du vil angre. Legg gjerne ved angreretts-skjemaet du fikk tilsendt, sier Høst.

Hvis det går mer enn to uker, kan det likevel være smart å be om å få bytte.

– Konkurransen er stor. Det virker som at en del har skjønt at de kan vinne kunder på god service, sier Høst.

Ifølge Forbrukerrådet har nordmenn gavekort for milliarder liggende. Noen kan brukes til å handle nye julegaver, men Høst ber forbrukerne passe på utløpsdatoen.

– Det er kjedelig å ha gavekort for hundrevis av kroner. Gi gjerne til gode formål, men ikke til butikken, sier hun.

Vær også oppmerksom på at noen gavekort koster penger. Andre gavekort blir mindre verdt over tid. Slik får mottakeren mindre å handle for om det for eksempel har gått mer enn et halvt år.

– Det er hva Forbrukerrådet kaller en «dårlig deal», sier Høst.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå