Tema

Fra fjell til fjord på to hjul

Rallarene bygget Rallarvegen med livet som innsats. I dag tar sykkelveien deg fra høyfjellet helt ned til vannkanten.

Fra 1.222 meter over havet kan du sykle nedover krappe svinger mot vakre Sognefjorden. 20.000 personer sykler Rallarvegen fra Hardangervidda til Flåm i Sogn og Fjordane hvert år. Det er det en grunn til, sier Mette Øinæs Habberstad. Hun er kommunikasjonssjef i Den Norske Turistforening (DNT).

– Turen starter i fjellandskapet oppe på vidda. Så kommer du nedover det frodige landskapet mot fjorden. Du sykler forbi fossefallene som renner. Det blir bare grønnere og grønnere. Du får et lite postkort av Norge, forteller Habberstad til Klar Tale.

På slutten av 1800-tallet skulle Bergensbanen mellom Bergen og Oslo bygges. Arbeiderne trengte en transportvei. Den skulle brukes til å frakte alt materiell til jernbanen opp på fjellet. Arbeiderne ble kalt rallarer. De bygget Rallarvegen på bare to somre, forteller Kjell Magne Tangen. Han er styrer ved Rallarmuseet på Finse i Hordaland.

– Det er utrolig at de klarte det på to sesonger. De brukte hakke, spade, trillebår og hest. Ikke gravemaskiner, dynamitt og lastebiler som i dag, forteller Tangen til Klar Tale.

Rallarvegen starter ved Haugastøl i Buskerud. Men de fleste starter turen på Finse i Hordaland. Derfra er det 60 kilometer til Flåm. Det er en fin dagstur som også passer for barn. Men de må kunne sykle bra på egenhånd, sier Habberstad.

– Det er mange svinger, så du må passe på farten og sykle forsiktig. Noen synes det er bratt hvis de kommer langt ut på kanten, sier hun.

Det går også an å dele turen opp over flere dager.

– Det finnes DNT-hytter å overnatte på underveis. Men de fleste sykler den på en dag, og så tar de toget opp igjen. Det er en veldig fin start for en familie som ikke har vært så mye på tur før, sier hun.

Bergensbanen åpnet i 1909. Det var første gang en jernbane var bygget så høyt til fjells i Europa.

– Det var et enormt prosjekt. Det kostet like mye som et helt statsbudsjett på den tiden. Opp mot 2.500 mann jobbet med å bygge banen i sommersesongen, forteller Tangen.

Mange av rallarene kom fra Sverige og Finland. De jobbet lange skift for å tjene mest mulig penger. Arbeidet var tungt og farlig. Rallarene bodde i brakker med plass til 12 mann. To og to delte seng.

– For oss i dag virker det helt ekstremt. Men de tjente gode penger i forhold til det som var vanlig. Det var litt som å jobbe som på oljeplattformer i Nordsjøen i dag, sier Tangen.

Etter åpningen ble Rallarvegen brukt til å vedlikeholde jernbanen. Det brukes den til fremdeles.

Rallarvegen følger Bergensbanen. Det gjør at det er lett å komme seg dit. Det er en av årsakene til at turen er så populær, tror Habberstad.

– Du kan ta toget både fra Bergen og Oslo. I tillegg kan du leie sykkel. Og det er en lett tur som går nedover. Den krever ikke at du er i toppform, sier hun.

Men du må likevel forberede deg litt før turen.

– Været kan skifte fort. Så ha med regntøy og noe vindtett. Og så noe varmt, som ull eller fleece. Ta med hansker. Sykkelbukse kan være lurt hvis du er redd for å bli sår. Og gode sko. Hjelm er også en selvfølge. Husk på at du kan punktere. Det er lurt å ha med ekstra slange og pumpe, sier Habberstad.

Når du først er i området, finnes det mange andre ting å finne på, sier hun.

– Det er mange flotte turer du kan ta fra Finse. Og når du kommer ned til fjorden, kan du ta deg en padletur, oppfordrer hun.

Siste utgave

På forsiden nå