Tema
Bilde 1 av 4

Hva gjør disse med helsa vår?

Elektriske kjøretøy gjør at du slipper å gå. Likevel kan de være bra for helsa, sier eksperter.

– Du får mye oppmerksomhet når du kjører Onewheel, sier Frederik Strindberg til Klar Tale. Han har kjørt Onewheel i ett år.

Det engelske ordet «onewheel» betyr «ett hjul». Onewheel er et rullende brett med ett hjul. Brettet har en elektrisk motor.

En gang i måneden møter Strindberg andre som kjører Onewheel.

– Vi kjører mye på sykkelstier i skogen. Det er veldig gøy, sier Strindberg.

Denne gangen møtes gjengen i Frognerparken i Oslo. Solen skinner, og det er perfekte forhold for en tur.

Nicholas Kristoffersen er ny i gjengen. Han kjøpte Onewheel for litt over en uke siden.

– Jeg kjører Onewheel til jobb. Det gjør at jeg beveger meg mindre enn før. Men jeg bruker muskler for å holde balansen på brettet, sier Kristoffersen.

Han tror at flere vil bruke enhjulinger og el-sparkesykler i framtiden.

– Byene kan bli raskere bilfri hvis flere oppdager elektriske kjøretøy, mener Kristoffersen.

Gjengen forteller at de bruker Onewheel på korte turer. Det er raskere enn å gå.

– Noen beveger seg mindre, men mange er mer ute enn tidligere, sier Strindberg.

Bjørge Herman Hansen jobber ved Norges Idrettshøyskole. Han har forsket på fysisk aktivitet i Norge. Folk er mindre aktive i dag enn før, sier han.

– Samfunnet er blitt mer effektivt. Det gjør at folk beveger seg mindre. Mange jobber på kontor. De sitter stille hele dagen. Det er skadelig for helsa, sier 
Hansen til Klar Tale.

Han er likevel positiv til elektriske kjøretøy. Han mener de bidrar til at vi er mer aktive.

– Det er ikke så mye aktivitet som skal til for å bedre folks helse. På en el-sykkel må du tråkke på pedalene, samtidig som du får hjelp av en elektrisk motor. Det gjør at flere har begynt å sykle, sier Hansen.

Jakob Linhave er enig. Han jobber i Helsedirektoratet.

– Litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. El-sykler er veldig bra. De gjør trolig at flere sykler nå enn tidligere. Sykkel framfor bil er også kjempebra for miljøet, sier Linhave.

Det er for tidlig å si hvordan elektriske kjøretøy vil påvirke helsa vår, mener Hansen.

– Mange synes brett og el-sparkesykler er kjempegøy. Det er positivt hvis de får folk til å bli mer aktive. Flere har begynt å sykle etter at elektriske sykler kom. Men de er for dyre, sier Hansen.

Nathalie Greiner og Henrik Haugen kjører el-sparkesykler i Oslo.

– Jeg bruker el-sparkesykkel for å slippe å gå langt. Du beveger deg mindre. Men det positive er at du får se mange nye steder, sier Greiner.

Haugen er enig.

– Det er en fin måte å oppleve byen på. Men det er litt dyrt å kjøre. Jeg har også hørt at sparkesyklene ødelegges raskt og skader miljøet, sier han.

Kjøretøyene kan også være farlige. Det er i snitt 1,2 skader per døgn på el-sparkesykkel. Det sier legevakten i Oslo, ifølge avisa VG.

Siste utgave

På forsiden nå