Tema

Island på billigsalg

Varme kilder på Island frister kalde nordmenn. Øya i nord har aldri vært billigere.

Island er på salg. Øya fikk problemer på grunn av krisen i økonomien i verden. Flybillettene til Island er billige. Hotellene er billige. Og nordmenn er villige til å dra dit. 36.000 nordmenn reiste til Island i fjor.

– 2010 tror jeg blir et bra år. Vi trenger turister for å betale gjelda vår, sier Birna Ingolfsdottir.
Hun jobber i selskapet Landsyn. De arrangerer turer til Island. De siste to årene har turer til Island blitt mye billigere. Birna frister med hummermiddag, frokost på sengen og spa. Alt til halv pris.

I helgen var det nok en gang reiselivs-messe i Lillestrøm. Reiselivs-messa er Norges største messe for de som jobber med reiser og ferie. 33.300 personer besøkte messa. På hvert hjørne selges opplevelser. Mellom bodene går nordmenn som lengter etter ferie.

Få bruker mer penger på ferien enn nordmenn. Vi bruker mellom 11.000 og 20.000 kroner på ferie hvert år. Det viser en ny undersøkelse laget av Finn reise.

Folk er klare for nye inntrykk. De leter etter land de ikke har besøkt. Og steder de ikke har sett. Inger-Johanne Bjørge og Finn Thomassen har vært på Island før. Lavere priser betyr flere turer for dem.

– Badene, badene, badene, sier Finn. Han snakker om de varme kildene på Island. Å kunne ligge i varmt vann mens det er minusgrader i lufta. Det må alle oppleve. Han anbefaler også å få en guidet tur.

– Island er et gammelt demokrati. Landet har en utrolig spennende historie, sier Finn.

Men ikke alle drømmer om Island. Vegard Stana har allerede lagt planer for sin ferie. Han reiser til Vietnam. Ruta er ikke helt planlagt. Han tok turen til messa for å få noen gode tips. Men han fant ikke det han lette etter.

– Det er litt for mye pakketilbud her. Jeg håpte at noen kunne gi meg tips til hva jeg kunne gjøre i ferien min, sier han.

Alle bodene kjemper om å få din oppmerksomhet. Det er spørrekonkurranser, lotterier og salsashow. Spanjolene frister med matrettene paella og tapas. Under en stor søyle viser indiske dansere seg fram. «Incredible India» (Utrolige India) står det skrevet over dem. Det store landet i Asia håper på flere
turister fra Norge.

– Nordmenn tenker at India er et eksotisk sted. Vi er et stort land med mye forskjellig. Vi har høye fjell og lange strender, skryter Bharti Sharma. Hun jobber for turistbyrået i India.

– Kan du tenke deg å kjøre motorsykkel i Himalaya, spør Jim Lindquist. Han er daglig leder for Indian Adventures. Stine Kristensen og Vidar Stensvåg lar seg friste. For 29.900 kroner kan de kjøre på motorsykkel nord i India. Lindquist kan tilby en tur opp til 5.606 meter over havet. Stine og Vidar kom til messa for å bli inspirert. De vil helst møte folk og få svar på spørsmålene sine. Det er bedre enn å lete
på internett, mener de. De er sikre på at neste ferie blir på motorsykkel i Himalaya.

– Jeg gjør alt for å slippe å ligge på stranda. Det er en langsom død, sier Stensvåg.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå