Tema

– Jula får fram det beste i oss

Første gang Seyran Payam May Mah feiret jul, var hun 42 år gammel. – Jeg måtte spørre folk hva de ulike tradisjonene betydde, sier hun.

På bordet i leiligheten på Jessheim i Akershus ligger en rød duk. På en stol sitter Seyran Payam May Mah. Hun leser i et jule-hefte.

På forsiden av jule-heftet er det bilde av et barn. Bak barnet lyser lampene på et juletre.

– Hvert år kjøper jeg et nytt jule-hefte. I heftene er det fine bilder og historier om jula. Barna mine liker heftene. De synes det er gøy når jeg leser høyt fra dem, sier Seyran Payam May Mah til Klar Tale.

Hun kommer fra byen Teheran i Iran. Hun flyttet til Norge i 2009. Da var hun 42 år gammel.

– Jeg flyttet sammen med mannen min. Han er også fra Iran. Men han er oppvokst i Norge, sier hun.

Mah og mannen har to døtre. De er seks og to år gamle.

Da Mah bodde i Iran, feiret hun ikke jul.

– I bydelen Vahidieh i Teheran bor det mange kristne. De feiret jul. Jeg husker gatene i Vahidieh var pyntet til jul. Da jeg var liten, var jeg nyssgjerrig. Jeg ville vite hva jula var for noe. Jeg så julefilmer på iransk TV. Jeg leste også eventyr om jula. Men familien min feiret ikke jul, forteller Mah.

Først da hun kom til Norge, begynte hun å feire jul.

– Jeg lurte på hvordan jeg skulle feire. Jeg måtte spørre folk hva de ulike tradisjonene betydde, sier hun.

For Mah handler ikke jula om religion. Det handler om kultur.

– Jula er noe helt spesielt. Det får fram det beste i mennesker. Folk viser hverandre kjærlighet og er mer åpne, mener Mah.

De fleste av slektningene hennes bor i Iran. De er nysgjerrige på hvordan hun feirer jul i Norge.

– Jeg viser ofte fram bilder av julepynt i sosiale medier. Familien min kommenterer hyggelige ting om bildene. De lurer på hvordan jula feires i Norge, forteller hun.

I Iran er solverv og nyttår to store festdager.

– Solverv feires 21. desember. Da feirer vi at sola snur og at det blir lysere ute. Da møtes familie for å spise middag. Det er vanlig å spise rød frukt. Melon eller granateple, forteller Mah.

Nyttår i Iran feires 21. mars. Feiringen kales Nowruz. Nyttår markerer begynnelsen på våren.

I år skal Mah feire jul sammen med familien på Jessheim. Hun håper det vil være snø hele jula.

– Jeg elsker snø. Den minner meg om jul og mine første vintere i Norge, sier Mah.

Vil du lese mer om hvordan folk med ulik bakgrunn feirer jul i Norge? Klar Tale snakket med noen av leserne våre

Adela Briciu og Titus Paul Stoica har bakgrunn fra Romania: – Jula er bare kosetid

Marija Drocic Benasic kommer fra Kroatia: – Jula betyr nytt liv og kjærlighet

Craig Aaen Stockdale og andre briter drømmer om snø: – Ingen hvit jul der jeg kommer fra

Marlena Nagadowska husker jula i Polen godt: – Jeg savner familien aller mest i jula

Elizabeth Laney-Mortensen fra USA blander tradisjonene: Feirer norsk og amerikansk jul

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå