Tema
Bilde 1 av 3

Lærer hunder å bli gode hjelpere

Stadig flere ønsker å bli besøks-venn med hund. – Det er utrolig fint å kunne gjøre andres hverdag litt lysere, sier hundetrener Grete Moene.

– En hund dømmer ikke. Den har ingen baktanker eller skjulte motiver. Hunden er bare glad og fornøyd. Den møter deg med ubetinget kjærlighet, samme hva slags dag du har hatt.

Det sier Grete Moene til Klar Tale. Hun er hundetrener. Egentlig jobber hun på teater. På siden lærer hun hunder og deres eiere å bli gode hjelpere i samfunnet.

  Kort og Klart
  Besøk-hunder

  Grete Moene trener opp besøks-hunder.

 

  En besøks-hund kan glede eldre på sykehjem.

 

  Den kan også hjelpe folk som er ensomme eller har det vanskelig.

Det hele begynte da faren hennes fikk demens. Det er mange år siden.

– Jeg husker jeg tok med meg hundene mine på sykehjemmet for å besøke ham. Jeg la merke til hvor mye glede det skapte. Jeg tenkte at dette må det gå an å gjøre noe med, forteller hun.

Etter å ha undersøkt litt, fant hun fram til Dyrebar Omsorg. Det er en organisasjon som på ulike måter bruker dyr til å hjelpe mennesker som trenger litt ekstra støtte.

Der tok hun kurs for å bli besøks-venn med hund. Siden har hun besøkt mange mennesker. Det kan være gamle, ensomme, eller barn og unge som har det vanskelig. Hun gjør det som frivillig.

(Saken fortsetter under bildet)

Bildet er av Grete Moene og hunden Ella. De sitter på en parkbenk. De gir hverandre "high five".

– Jeg husker jeg og hunden min besøkte en dame. Hun var ikke så gammel, men hadde begynt å få demens. Hun hadde mye vondt i kroppen og kunne ikke rette ut armene sine skikkelig. Men hunden hoppet opp i senga og lå der med henne.

Over en periode var Moene og hunden innom hver uke.

– I etterkant fikk jeg en e-post fra sykehjemmet. De fortalte at damen hadde begynt å snakke mer med de ansatte. Hun var mindre stresset og skrek ikke så mye lenger. Da tenkte jeg at «wow, dette fungerer virkelig!»

Nå holder Moene selv kurs for andre. Dyrebar Omsorg leier henne inn. På kursene lærer eiere å bli besøks-venner – og hundene deres å bli besøks-hunder.

– Det har blitt veldig populært. Folk ønsker å gjøre mye forskjellig. Noen vil ta med hunden til institusjoner for barn og ungdom. Noen vil besøke innsatte i fengsel med hunden. Andre igjen vil besøke personer i hjemmene sine.

Mange jobber med sosialt arbeid. Andre er leger eller lærere. Det er mulig å utdanne hunden sin videre til å bli terapi-hund, forteller Moene.

– En slik hund kan være i et klasserom, for barn som sliter med å lese. Med hunden som støtte kan det bli lettere å for disse barna å lese høyt.

– Hva skal til for å bli besøks-hund?

– ­Hunden må være sosial og glad i folk. Den må tåle litt og ikke være så redd. Det handler om dyrevelferd. Hunden skal synes det er gøy å gå på jobb, sier Moene. Alle hunder må bli testet for å finne ut om de er egnet som besøks-hund.

Forskning viser at kontakt med hunder er bra for oss, sier Moene.

Bildet er av hunden Ella som bærer med seg en kurv av strå. Hunden har håndtaket på kurven i munnen. Hunen har brun og krøllete pels.

– Bare ved å være i nærheten av en hund får vi lavere puls og senket blodtrykk. Enda bedre er det å kose med den. Da utløses lykke-hormoner i kroppen som får oss til å føle oss bra. Dyr på sykehjem gjør beboerne mer pratsomme og glade. Det har forskning vist, sier hun. Moene har opplevd dette selv mange ganger.

– En gang besøkte jeg en mann som hadde mistet språket. Han hadde også begynt å bli syk av demens. Han kunne ikke lenger prate, men øynene hans var fulle av uttrykk. Jeg husker jeg la hånda hans på den krøllete pelsen til hunden. Da lyste hele ansiktet hans opp. Det var til å få gåsehud av, forteller Moene.

Dette har vært et annerledes år. Færre har fått besøk av frivillige med hund gjennom korona-pandemien.

– Sykehjemmene i Oslo har jo vært stengt på grunn av viruset. Så jeg har dessverre ikke fått besøkt noen siden mars, sier Moene. På nyåret skal hun igjen holde kurs for hundeeiere. Hun håper å se mange nye deltakere.

– Det har vært en spesiell tid. Det er mange som sitter hjemme og føler seg alene nå. Som besøks-venn med hund kan du gjøres andres hverdag litt lysere. Det føles utrolig fint, avslutter hun.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå