Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Nordmenn elsker julebrus

Hvorfor er nordmenn blitt helt tussete etter julebrus?

Aass bryggeri i Drammen merker godt at nordmenn elsker julebrus. Aass endret på brusen sin i 2014. De begynte å bruke et nytt og naturlig stoff til farge og smak. Det gamle, kunstige stoffet var ikke lenger å få tak i.

Men folk ville visst heller ha kunstig stoff.

– Vi har fått mange klager. Reaksjonene er sterke, sier Leif Eliassen. Han er produktsjef i Aass.

Nordmenn har rett og slett et religiøst forhold til julebrus. Brusen er like viktig som ribbe og pinnekjøtt, sier han.

– Det handler også om hvilket område du tilhører. Det er som å holde med et fotballag. Jeg har vokst opp i Drammen. Da synes jeg selvsagt Aass julebrus er best, sier Eliassen.

Han forteller at juleøl vekker de samme følelsene. Dette er ganske spesielt for Norge, sier han.

– Vi får etiketter levert fra utlandet. Der er de sjokkert over hvor mye julebrus og juleøl vi lager. At sesong-produkter kan selge så mye, sier Eliassen.

Folk kjøper mer julebrus enn før, forteller Nicolay Bruusgaard. Han er kommunikasjons-sjef i Ringnes bryggeri.

– Vi tror sosiale medier kan være en årsak. Brukerne skaper selv en interesse for brusen, sier Bruusgaard.

Ringnes selger fire typer julebrus. Det er Ringnes, Dahls, Arendals og Hamar og Lillehammer. Den siste er mest populær. Hamar og Lillehammer har 24 prosent av markedet.

I midten av oktober selges de første flaskene. Den første uka er 15 prosent av all brus som selges, julebrus. I uka før jul er 30 prosent julebrus.

Også Ringnes bryggeri har problemer i år. Ringnes eier det trønderske bryggeriet Dahls. Nå skal Ringnes slutte å lage brus i Trondheim. Det gjør at Dahls julebrus ikke lages lokalt lenger.

Over 31.000 personer er med i en Facebook-gruppe mot endringen.

– Sosiale medier er en fin kanal for oss. Der får vi tilbakemeldinger, sier Bruusgaard.

Folk på Facebook protesterer også mot at Dahls julebrus skal komme bare på plastflasker. Men det stemmer ikke, sier Bruusgaard.

– Så lenge folk vil ha glassflasker, så skal de få det, sier han.

Julebrusen er populær fordi vi er ekstremt opptatt av tradisjoner i jula. Det sier Annechen Bugge. Hun er forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Folk er også blitt mer opptatt av mat enn før. Og maten skal gjerne være lokal. Det hjelper nok også julebrusen, tror forskeren.

– Folk ønsker seg mat med historie. Det blir nok også litt konkurranse mellom ulike landsdeler om hvilken julebrus som er best, sier hun.

LES MER HER: Vi vil ha både plast og ekte

LES MER HER: – Voksne bør skrive ønskeliste