Tema

Populært med podcast

Du kan høre favoritt-programmet ditt når og hvor du vil. Det er ikke rart at podcast er populært.

Stine Haleen sitter utenfor en kafé. På bordet står en kaffekopp. I ørene har hun ørepropper. I hånden holder hun smart-telefonen.

32-åringen gjør som stadig flere: Hun hører programmer på podcast.

– Nå hører jeg på «Jan-Thomas og Einar blir venner». Jeg oppdaget serien for kort tid siden. Den er så morsom!

Stine lytter ofte på podcast mens hun gjør andre ting.

– Det er fint å ha noe å høre på når jeg reiser til jobb. Det er mye å lære i programmene. Og det er mye god humor, sier hun til Klar Tale.

«Serial» var den første podcasten hun oppdaget. Den ble laget av den amerikanske radiokanalen NPR i 2014. «Serial» handler om kriminal-historier fra virkeligheten. Episodene er lastet ned over 420 millioner ganger.

Tine Eide er radio-lærer på universitetet OsloMet. Hun sier det er mange grunner til at podcast er blitt populært.

– Podcast er som radio. Men vi bestemmer selv når vi skal høre på. Dét passer godt for moderne mennesker. Vi er vant til å gjøre det vi har lyst til, når vi selv vil, sier hun.

Lyttere liker også den personlige stilen, forteller Eide.

– Alle kan lage et program på podcast. De kan handle om alt mulig. Du behøver ikke være journalist. Derfor blir programmene ofte ekstra underholdende, sier hun.

Eide har tips til dem som har lyst til å lage podcast selv.

– Det du snakker om, må være interessant. Lytterne liker å bli overrasket. Men du kan ikke si hva som helst. Det er ikke lov å bryte norsk lov, sier hun.

Du trenger lite utstyr for å lage podcast. Det er nok med en lydopptaker og en datamaskin. Lyden må være bra. Det er lurt å ha et enkelt program til å redigere. Da kan du klippe vekk setninger.

– Mange data-programmer kan brukes til å legge ut podcasten på nett. Flere biblioteker gir også slik hjelp, sier Eide.

Podcast er populært. Men det er også mange som velger å gjøre andre ting.

– Jeg hører av og til på «Lørdagsrådet» når jeg soler meg. Men jeg er ikke veldig opptatt av podcast, sier 18-åringen Justine Strøm.

Vennene Karunya Jeyaruban og Iris Heyerdahl nikker. De tre sitter på en benk og prater. Å høre på venner er heller ikke så verst.

TI POPULÆRE PODCASTER I NORGE NÅ

1) Hos Peder (utdanning, nyheter)

2) Jan-Thomas og Einar blir venner (humor)

3) Friminutt med Herman og Mikkel (humor)

4) Kvinneguidens venner (humor)

5) Forklart (nyheter)

6) Pappatrenerne (idrett, familie)

7) Topp 3 med Mads og Erik (humor)

8) Må på behandling – med Morten Ramm (humor)

9) Historiepodden (historie)

10) PL-kvarteret (fotball)

Kilde: iTunes

Fakta om podcast:

* Podcast» er satt sammen av ordene pod og kring-kasting. Pod er kort for engelske «portable on demand». Det betyr «bærbart når du vil». Podcast kan også skrives «podkast».

* Én eller flere personer er med i en podcast. De snakker om noe de er opptatt av.

* De første podcastene ble laget for nesten 20 år siden. De siste fire til fem årene er podcast blitt mer populært over hele verden. Det er mye å velge mellom.

* 1,3 millioner nordmenn lytter til podcast hver måned. Det skriver nettstedet Medier24.

* Du kan strømme eller laste ned podcast fra internett. De fleste radio-programmer legger ut en podcast av sendingen på nett. Det blir også laget serier bare for podcast.

* Det finnes mange apper du kan bruke for å høre på podcast på telefonen. iPhone har en egen podcast-app som følger med telefonen.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå