Tema
Bilde 1 av 8

Siv Jensen fyller 50 år

Hun var 28 år gammel da Norge ble kjent med henne. Siv Jensen ble raskt en politisk stjerne. Se bilder.

– Morna, Jens! ropte Siv Jensen fra scenen i 2013.

Da ble mange sure. De syntes Jensen var en dårlig vinner.

Partilederen talte etter valget til Stortinget. Fremskrittspartiet (Frp) og Høyre hadde nettopp gjort et godt valg. Jens Stoltenberg fra Arbeiderpartiet måtte slutte som statsminister.

– Jeg angrer. Jeg skulle vært rausere med Jens Stoltenberg, sa Jensen fire år senere.

Senere gjorde hun folk sure igjen.

– Nå skal vi knuse de jævla sosialistene, sa Jensen i 2019. Hun talte på en middag for Frps landsmøte.

Mange har blitt sure på Siv Jensen siden hun startet med politikk. Folk misliker politikken til Frp eller ting Jensen sier. Men hun tar seg ikke nær av det.

–  De mest utrolige ting er sagt og skrevet om meg. Jeg ville hatt mange vanskelige dager hvis jeg skulle bli såret av alt, sier Jensen til avisa VG.

Jensen har fått flere til å stemme på Frp. Hun har fått partiet inn i regjering.

Siv Jensen meldte seg inn i Frp som 18-åring. Visste du at hun meldte seg inn i Høyre først? Partiet var feil for henne. Moren gjorde henne kjent med Frp. Da fant Siv Jensen partiet der hun hørte hjemme.

– Jeg har vært heldig. Jeg har fått jobbe med hobbyen min, sier Jensen i dag. Hun forklarer at hun aldri planla å bli politiker på heltid.

Oldemoren til Jensen var også en kjent politiker. Betzy Kjelsberg tilhørte partiet Venstre. Kjelsberg ble berømt for å kjempe for kvinnesaken.

– Jeg har vært stolt av oldemoren min så lenge jeg kan huske. Hun har betydd mye for det likestilte samfunnet vi har i dag, sier Jensen til VG.

Hun fikk en gave til 50-årsdagen fra Arbeiderpartiet. Det var støtte til et krisesenter for dem som flykter fra vold i familien. Senteret er oppkalt etter Betzy Kjelsberg.

Siv Jensen var 28 år da hun kom på Stortinget. Hun ble lagt merke til med én gang. Mange sa at hun var et politisk talent.

Hun hadde tatt økonomisk utdannelse samtidig som hun var aktiv i politikken. Jensen fikk mange verv innen økonomisk politikk. Etter hvert ble det klart for alle hvem hun var: Den neste lederen av partiet etter Carl I. Hagen.

Hun ble valgt som leder av Fremskrittspartiet i 2006.

Kilder: Norsk biografisk leksikon, VG, Dagbladet og Dagbladet Magasinet

Siste utgave

På forsiden nå