Tema
Bilde 1 av 3

Skal du sove ute i natt?

Lørdag skal flere tusen menneske sove ute. Noen setter opp telt på fjellet. Andre tar med madrassen ut på verandaen.

– Vi vil at folk skal oppleve naturen der de bor, sier Synne Kvam til Klar Tale. Hun jobber med kommunikasjon i organisasjonen Norsk Friluftsliv.

Lørdag arrangerer Norsk Friluftsliv «natt i naturen». Målet med arrangementet er at folk skal sove ute.

– Det trenger ikke være vanskelig. Noen tar med seg madrass og dyne ut på verandaen. Andre setter opp telt i hagen, sier Kvam.

I fjor deltok over 100.000 personer på arrangementet. I år håper Norsk Friluftsliv at enda flere vil delta.

– Vi håper å slå rekorden fra i fjor, sier Kvam.

Hun forteller at det er fjerde gang «natt i naturen» arrangeres.

– Mange foreldre tar med seg barna sine. For noen barn er dette første gangen de sover ute, sier Kvarm.

Hun forteller at du kan ha med seg dyne eller sovepose.

– Det er også viktig med et godt liggeunderlag, sier Kvam.

Hun anbefaler folk som skal sove ut å ha på seg varme klær.

– Det blir ofte kaldere om natten enn man tror. Det kan derfor være lurt å ha på seg ullundertøy, fortelle Kvam.

Hun mener det er viktig å ha med seg god mat på tur.

– Du må ha med deg mat du liker. God mat gir barna en god opplevelse, forteller Kvam.

Tonje Helene Blomseth blogger om friluftsliv. Hun har blant annet gått Norge på langs. Hun har også gjort en ekspedisjon på øygruppa Svalbard. Og på området Nordkalotten.

– Ute er det friskere luft. Det gjør at jeg sover mye bedre ute enn inne. Helst sover jeg under åpen himmel, sier Blomseth til Klar Tale.

Når hun er på ekspedisjoner kan hun sove ute i flere måneder.

– Da er jeg ofte sliten når jeg legger meg. Da sover jeg ekstra godt, forteller Blomseth.

I år skal hun ikke delta på «natt i naturen». Men hun synes arrangementet er et bra initiativ.

– Det er bra å en slik dag. Da tror jeg flere folk kommer seg ut, sier Blomseth.

Hun mener det er viktig å ha med seg en varm sovepose.

– Da kan du ta på deg mindre klær, sier hun.

Når Blomseth er på tur spiser hun helst reinsdyrkjøtt eller gryterett.

– Mat smaker aller best ute i naturen, sier Blomseth.

Redaktør i Klar Tale er Gøril Huse. Hun er nestleder i Norsk Friluftsliv.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå