Tema

– Skottland skal få mer makt

Ja-siden i Skottland sørger over tapet. Statsminister David Cameron sier han vil holde løftene om bedring for landet.

18. september sa et flertall av skottene nei til å forlate Storbritannia.

Før valget gjorde regjeringen mye for at Skottland skulle bli i unionen. De lovte at landet skulle få mer makt.

Alex Salmond ledet ja-siden. Han var skeptisk til løftene fra regjeringen i London. Men han vil være med på å forhandle etter at kampen er tapt.

– Jeg har nettopp snakket med Alex Salmond. Jeg gratulerte ham med en god kampanje. Jeg er svært fornøyd med at han vil forhandle om økt selvstyre, sier Cameron.

LES MER HER: Skottene blir i unionen

Salmond har makt når han skal forhandle med Cameron. Det sier Jan Erik Mustad ved Universitetet i Agder. Han er ekspert på Storbritannia.

– 45 prosent stemte ja til å rive seg løs. Det er et svært høyt tall. Det betyr at Salmond og hans parti SNP har gode muligheter i forhandlingene, sier Mustad.

Skottene har sitt eget parlament. Det kommer helt klart til å få mer makt, mener Mustad.

– Et viktig område er skatter. Salmond vil presse på for at Skottland får bestemme over skatter og pengebruk, sier Mustad.

Også Nord-Irland og Wales skal få mer makt. Det lover lederne for de største britiske partiene.

– Det vil også bli diskutert om engelskmennene skal få et eget parlament. Der kan de vedta lover som kun gjelder England, sier Mustad.

LES MER HER: Prøver å berge unionen

55,3 prosent sa nei til å rive seg løs fra Storbritannia. 44,7 prosent sa ja. Det betyr at litt over 2 millioner skotter sa nei. 1,6 millioner sa ja.

Det betyr at drøyt 2 millioner vil bli i unionen, mens over 1,6 millioner skotter ville ha uavhengighet fra London. Så mange som 84,6 prosent stemte i valget.

Ja-siden var skuffet.

– Jeg er helt knust, sier 16-åringen Charlotte Darroch.

– Jeg tror ikke folk helt har innsett hvor viktig dette var, sier hun.

Også Iain på 21 år var skuffet.

– De siste seks månedene har vi hatt håp om et bedre liv. Selvstendigheten var så nær, sier Iain.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå