Tema
Bilde 1 av 5

Slik gjør du sykkelen klar for våren

Snøen er borte fra veien og mange henter fram sykkelen. Slik gjør du sykkelen trygg og klar før du setter deg på setet.

Det meste på en sykkel kan du fikse selv. Men noe kan bli for vanskelig, og deler på sykkelen kan bli ødelagt. Da er det alltid hjelp å få på et sykkelverksted.

Slik gjør du:

1. Vask sykkelen skikkelig: Fyll en bøtte med varmt vann og vaskemiddel. Oppvaskmiddelet Zalo fungerer veldig bra.

Vask bort den verste skitten med en svamp eller en

fille. Vask med en gammeloppvaskbørste på trange steder. Vask kjedet og tannhjulene framme og bak grundig.

Samtidig som du vasker, ser du over sykkelen. Har den slitte deler eller er den skadet?

2. Sjekk felg, dekk og slange: Se om det er bulker eller ujevnheter i felgen. Se på dekket. Er det slitt eller har det mønster? Dekket må byttes om mønsteret er borte eller det har sprekker!

Sjekk også om det sitter ting fast i dekket. Små biter av glasskår kan presse seg gjennom dekket. Da blir det hull i slangen. Det kan også ligge steiner mellom slangen og dekket som lager hull. Må slangen byttes, er det best å gjøre det nå. Det er enklest å ta av hjulet om kjedet står på de to store tannhjulene.

Nok luft i dekket er viktig for en hyggelig sykkeltur. Så ta fram pumpa og fyll slangen med luft. På siden av dekket står det hvor mye luft dekket skal ha. Fyll luft nesten opp til maksimalt trykk.

Ruller hjulet jevnt? Løft opp sykkelen og rull hjulet. Det skal rulle helt jevnt og ikke «danse» fra side til side. Hvis hjulet «danser», må du ta sykkelen med på verksted.

3. Sjekk bremsene:

Det finnes to typer bremser. V-brems med bremseklosser og skivebremser. Bremsene sjekker du ved å holde inne håndtaket mens du triller.

Se om bremseklossene tar jevnt på begge sider av

felgen. Er klossen slitt, buler den inn mot kanten av felgen.

Bremseklosser har merker som viser hvor slitte de kan bli.

Klossen må skiftes om de har nådd denne grensa.

Ta også bort skitt som er på bremseklossen. Skitten lager

riper i felgen.

Det viktigste med skivebremser, er å sjekke at

skivene er rene. Det skal ikke «file» borti kanten og det må

ikke være olje på dem. Hvis disse bremsene er slitte eller

ødelagte, bør de repareres på et verksted.

4 Smøring og gir:

Kjedet skal oljes. Det skal også delene på giret som beveger

seg. Symaskin-olje fungerer bra. Den er tynn og ikke for

feit.

Du kan også bruke spray. Pass bare på å ikke spraye olje på felgen eller bremseskivene. Da blir bremsene dårligere.

Det er viktig å smøre. Samtidig må du ikke bruke for mye olje. Da fester det seg raskere skitt på kjedet. Kjedet og tannhjulene slites om du sykler med for tørt eller skittent kjede.

Det er lurt å sykle en liten tur for å sjekke om girene fungerer som de skal. Prøv å gir helt opp og helt ned. Hvis girene slurer, må du justere litt.

5. Fortsett vedlikeholdet av sykkelen:

Ikke vær redd for å skitne til sykkelen på tur. Husk å skyll

av skitt og gjørme når turen er over. Når du setter bort

sykkelen før vinteren, bør du vaske den igjen. Slik blir det lettere å gjøre den klar til neste vår.

Smør kjedet og giret med olje hver uke om du sykler mye.

Så er det bare å ta på seg hjelmen og utforske veier og stier der du bor. God sykkeltur!

Dette trenger du for å vedlikeholde sykkelen:

.. Bøtte

.. Vaskemiddel (f.eks. Zalo)

.. Svamp / vaskefille

.. Del av gammel t-skjorte / håndkle (brukes som klut /fille)

.. Børste

.. Olje

.. Verktøy (umbraco-nøkkel og skiftenøkkel)

Kilder: www.sykkelvedlikehold.no, Usbl-magasinet, Aftenposten, Naturvernforbundet.

Saken ble første gang publisert i papiravisen Klar Tale i april 2017.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå