Tema

Slik reiser Greta Thunberg klima-vennlig

Greta Thunberg kjemper for et bedre klima i verden. Nå vil hun reise med båt til USA og Latin-Amerika for å snakke om det.

Hun er 16 år gammel og verdens mest kjente klima-aktivist. Greta Tunberg er fra Sverige. Hun er den som startet skolestreik for et bedre klima. Nå er hun blitt bedt om å snakke på flere konferanser om klima. Men hun vil ikke ta fly dit.

Konferansene er i USA og i Latin-Amerika.

– Gode nyheter, skrev Thunberg både på Facebook og på Twitter. Hun får sitte på med seilbåten Malizia II. Den er 60 fot lang. De seiler fra London i Storbritannia i midten av august.

Thunberg har lurt lenge på hvordan hun skulle komme seg til klima-konferansene. Den ene er i New York i USA. Den andre er i Chile. Cruiseskip var heller ikke aktuelt. Årsaken er at disse båtene også slipper ut mengder med klima-gasser. Vanlige seilbåter unngår Nord-Atlanteren i august. Årsaken er risikoen for orkan.

– Å ta båt til Nord-Amerika er så godt som umulig. Mange mennesker har prøvd å hjelpe. De har tatt kontakt med forskjellige båter, sa hun under en demonstrasjon tidligere.

Thunberg planlegger å ta et friår for skolen. Hensikten er å lære mer om klimakrisen. Hun vil også få verdens ledere til å gjøre mer mot at det blir varmere på jorda.

Båten Malizia II er konkurranse-yacht. Den har vært med i mange konkurranser. Båten har seilt jorda rundt tre ganger. Kapteiner er tyske Boris Herrmann og Pierre Casiraghi fra Monaco.

Ifølge Thunberg har båten solpaneler og turbiner under vann. Slik skal båten skaffe energi til overfarten over Atlanterhavet.

Thunberg skal være med på en et klima-toppmøte på FNs hovedforsamling i New York. Hun blir også med på flere klimaprotester i september. 16-åringen skal også til Canada og Mexico. I desember deltar hun på årets FN-konferanse om klima i Santiago i Chile. Dit reiser hun med tog og buss.

– I det siste året har millioner av unge snakket høyt. De vil vekke verdens politikere om klimakrisen, skriver Thunberg. Hun sier månendene framover vil vise om politikerne har lyttet.

Den svenske klima-aktivisten er mindre kjent i USA enn i Europa. Hun sier ikke nei til å møte USAs president Donald Trump. Men hun tror det ville være bortkastet tid.

– Slik det er nå, tror jeg ikke jeg møter ham. Jeg har ikke noe å si til ham. Han lytter åpenbart ikke til forskerne og vitenskapen. Så hvordan skulle jeg kunne overbevise ham. Jeg er et barn uten utdanning, sier hun.

Siste utgave

På forsiden nå